[capsule review in English available]

Sometimes Almost Heaven
Alpha Omega
Sweet Delirium

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Illuminatio!

Kjølige rytmer ispedd popens forlokkende glød.

Per Martinsen er som bestefar innen den norske rytmescenen å regne. Som en av mange tromsøværinger som mestrer rytmens hemmeligheter, er han ansvarlig for en rekke utgivelser som har fylt dansegulv over store deler av kloden. Når Martinsen temmer rytmen sammen med Nicholas Sillitoe går de under navnet Illumination. Deres første langspiller under dette navnet har gitt meg troen på at Tromsø vil bli husket for å ha fostret flere stjerner enn Lene Marlin og Espen Lind.

This Is Illumination er en massiv utgivelse der de fleste låtene er over syv minutter lange og krever lytterens oppmerksomhet hvert sekund. Første spor, "Perfect Sky", innleder med en drømmeaktig sekvens og rytmen tar lytteren med ut på en hypnotisk reise. Den dype, syntetiske bassen driver låta gjennom de glidende vokalarrangementene. Når du tror det hele skal fade ut og forsvinne, jager rytmen deg inn i hissige keyboardriff, før klokka ringer og du er tilbake ved start.

Illumination har en forfriskende tradisjonell tilnærming til dansemusikken, hvor mange av låtene inneholder straighte vokalarrangementer som er med på å gi låtene levetid utenfor dansegulvet. "Somewhere Out There" er et godt eksempel, hvor Velvet Bellys vokalist, Anne Marie Almedal, bidrar med sin imponerende og beherskede stemmeprakt. Dessverre er ikke alltid vokalen med på å løfte låtene, slik som i re-maken av Arthur Hamiltons "Cry Me a River", hvor vokalen ikke greier å forløse låtas potensiale.

Skiva har et avslappet midtparti, hvor en rekke låter forfører deg inn i mer kontemplerende sinnsstemninger. "4 AM" smyger seg inn på deg, og legger seg som et beroligende pledd over dansefoten. Den dype bassen lurer i bakgrunnen og dubrytmene leker seg i forgrunnen. Låta glir over i neste majestetiske spor, "Black Sun", som gir assosiasjoner til Martinsens fortid som en av ambassadørene for "the Arctic sound", med massive lydformasjoner i ambient innpakning.

I det avsluttende partiet tar det av igjen, og med "Sometimes Almost Heaven" når Illumination nye høyder med input fra DJ Strangefruit og et fantastisk driv. "Sweet Delirium" runder av en praktfull plate som makter å kombinere det beste fra den kjølige og distanserte rytmescenen med popmusikkens glød.