cover

Jordbærstrå

Vidar Sandbeck

CD (2003) - Normann

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Pop

Stiler:
Vise

Spor:
Så er je lita og så er je stor
Kongevisa
Synålsvalsen
Ola Signevalsen
Myggvisa
Vise om høsten
Undringsvise
Åpningsvise
Marit og hesten
I berget det blå
Sigurd Snille
Katteregle
Trollgubben Lurvelegg
Portugalvisa
Skattegraversangen
Havets bunn
Jord og himmel
Dagen idag
God natt til de små
Viseregla hennes Hanna Hakkihæl
Joppevisa
Høna som fekk skinnkåpe
Trines vals
Bessmorvisa
Den blå hatten
I Slaraffenland
Kramund kråke
Waterbridge-bussen
Røvervise
Sjømannsvals
Vekkerklokka
Fiskerlåt
Bjørnbekkvisa
Visa hennes Trulte
Mørkreddvise
Kveld i myra
Flua og tømmerhogger'n
Petra på Blåsetra
Jordbærstrå
Sparkstøttingsvise
Visa hass Bror
Snekkervisa
Fjelleventyret
Lotta lita
Hoppetauet
Det trippe to små jinter
Godnattvise

Referanser:
Alf Prøysen

Vis flere data

Se også:
En fergemanns vise - Vidar Sandbeck (2003)

(7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7)


Fjernt fra Blokk Z og Kardemomme By

Åndelig sikringskost som tilskudd til den daglige dose Sabeltann, Pokemon eller Barbie.

Vi er mange som vokste opp med Vidar Sandbecks barnetimer på NRK Radio i 60- og 70-åra, med Påsan, mor Alida, Nils Brua og Blårudfolket. Sandbeck trakk rike veksler på egen barndom i sine mange radioserier for barn, et knippe barnebøker om Påsan ble det også i tillegg til voksenbøkene om dette Sandbecks alter ego og hans verden. Som forfatter for barn har Sandbeck dessverre havnet litt i skyggen for "de tre store"; Egner, Prøysen og Vestly. Dette bøter delvis den nye CDen Jordbærstrå noe på, som er en flott samling barnesanger fra NRK-arkivene, utgitt samtidig som en dobbel-CD med hittil uutgitte opptak fra blant annet Søndagsposten, En fergemanns vise (2003, NOCD 300 1/2). Se omtalen av denne for en nærmere innkretsing av motiver i Sandbecks virke som forfatter og trubadur. Samlingen Jordbærstrå består også av hittil uutgitte opptak, men endel av disse sangene er å finne i noe annerledes versjoner på LPen Påsans Viser (1981 Talent TLS 2039), da i mer "polerte" studioversjoner enn her. En visebok ble også utgitt i forbindelse med denne LPen. Spør på ditt lokale bibliotek.

Av de overfor nevnte forfattere ligger Sandbecks motivkrets nærmest Prøysens. Påsans verden er fjernt fra Blokk Z eller Egners sted- og tidsnøytrale Hakkebakkeskog eller småbyallegori Kardemomme By, med sin oppdragerske midt-på-treet-humanisme. Sandbeck og Prøysen formulerte ingen enhetlig moralske parametre à la Egners utopi om en småbyverden eller norsk bjørkeskog der litt betingelse av tilbøyligheter og moralske opprustning er alt som skal til for å sikre evig fred og fordragelse. Dette er en småborgerfiksjon som ser ut til å ha erobret sinnene helt her til lands, med den selvgode utenrikspolitikken som forlenget arm. Hos Prøysen og Sandbeck finner vi ikke slike absolutter som er den Egnerske forestilling om de helt snille og helt slemme, og slemme løver som lærer seg å bli snille og ikke spise andre dyr i skogen (hva skal de da spise?).

Sandbeck unngår helt slike tungfotede metaforer og plasserer barnet som mottager i et realistisk mikroperspektiv; gjenkjennlige sammenhenger som han omdanner til dikt og poesi. Sandbeck gir oss innsikt i kompleksiteten ved valg og at det finnes mange retninger ut fra et moralsk veikryss. Sandbeck har et medlevende forhold til sine unge lesere og deler med dem, støtter dem og fabulerer, der Egner doserer sentenser på rim. Med Sandbecks gjennomførte barneperspektiv er det via barns observasjoner og konstante undring han forvandler det tilsynelatende dagligdagse til kunst.

På den aktuelle plata er barns undring klarest formulert i den fine "Undringsvise", hvor de mange små og store sammenhenger i naturen er gjenstand for de vidåpne øyne og vidåpne sinn. Sandbeck synger ofte om barn i jeg-form og serverer her mange fine små glimt inn i barns tankeverden som vitner om stor fortrolighet med de små og deres - la oss si - sammensatte tankeverden. Her er en fin kommentar til voksnes ofte forvirrende og til tider inkonsekvente dosering av ros, ris, belønning og plikt i "Så er jeg liten og så er jeg stor". Her er dyreviser ("Myggvisa", "Høna som fikk skinnkåpe", "Røvervise"), eventyrsanger ("Sigurd Snille"), viser om ting som antar eget liv pr. assosiasjon ("Synålsvalsen") og lengre fortellende viser, som "Marit og Hesten". Med andre ord hele spekteret av sanger som tiltaler barnesinnet med dets spredte oppmerksomheter.

Sandbeck behersker også reglesangene, her eksemplifisert med "Dagen i dag", en "yrkesvise" ved dagens slutt, og den nærmest beslektede "Godnatt til de små". I "Viseregla hennes Hanna Hakkihæl") får hver dag i uka sitt vers, slik Prøysen tok for seg månedene i "Året rundt". Disse reglene er temmelig ukjente nå, men kan ved aktiv bruk få fornyet liv i hjem og barnehage. Det ligger i det hele tatt en skjult skatt av underholdning og lærestoff for de små i disse Sandbeck-sangene. Det kryr av artige rim og bevisst absurde sammenstillinger - slike som voksne trekker på smilebåndet av, men barn godtar uten å blunke ("Sjømannsvals" handler f. eks om alle vanskelighetene forbundet med å hente et lass blomsterpinner i Libanon). Det finnes også en rekke referanser i tekstene som vil virke fremmede for de flest unger i dag, som høveflis eller baketrau. Ergo: Til leksikon eller spør besteforeldrene. Her kan ungene lære artige sanger og lære noe på kjøpet. Skikkelig åndelig sikringskost som tilskudd til den daglige dose Sabeltann, Pokemon eller Barbie.

Blant høydepunkter i samlingen kan nevnes "Trines vals": En sang om jenta i penkjolen som danser seg gjennom dagen for de andre i gården der hun bor, "Bessmorvisa": En fin stubb om besøk hos bestemor i slekt med Prøysens "Romjulsdrøm, "Bjørnebekkvisa": Om bekkens vandring gjennom de skiftende landskaper, "Snekkervisa": Om barna som snekkere med tariff og kost (4 kroner for jobben og saft i tillegg), "I Slaraffenland": En artig vri på den evige utopi om landet som flyter av melk og honning og ingen trenger løfte en finger ("...fire måneders ferie og resten tar dem fri."). Alle som har opplevd lange, bekymringsløse sommerferier som barn vil kunne kjenne seg igjen i dette slaraffenland. På motsatt hold får ens gamle uvenn vekkerklokka gjennomgå i sangen ved samme navn.

En egen kategori utgjør det vi kan kalle "Påsanviser", som "Kveld i Myra" og "Visa hass Bror". Undertegnede husker disse fra barnetimer for 30 år siden. De bød på mye gjenkjennelse og ga nok mangt et barnesinn vart for inntrykk et slags gehør for en hverdagspoesi som kunne oppfattes men ennå ikke formuleres. Sandbeck henvender seg seg direkte til barnet, på dets eget språk og uten en skjult oppdragersk dagsorden. Det er få voksne forunt å virkelig beherske en slik likestilt kontakt med barn. På denne CDen kan vi kikke inn gjennom Sandbecks "ventil" til barnesinnet. Det blir som et vindu til den nå fjerne verden vi en gang skrittet opp i skonummer fire. Jordbærstrå avrundes perfekt med den fine "Godnattvise" fra Påsans viser. Hvis du leter etter et nytt "univers" du vil introdusere for ungene dine, prøv Vidar Sandbecks.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Little Axe - Hard Grind

(Onu Sound)

En groovy blanding av dub og blues krysser Jamaica med Mississippi.

Flere:

Proviant Audio - Real Love Tastes Like This
Beatnuts - Classic Nuts Vol. 1