Al Green
Raphael Saadiq
Isaac Hayes

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

The Soulful Moods of Aloe Blacc

Autensitet er alt for Stones Throw, med det i mente har de lansert sitt beste album hittil med soul-stjerneskuddet Aloe Blaccs andre.

Marvin Gaye var "bare" 22 år da han i 1961 slapp sitt første soloalbum hos Motown, etter å ha møtt Berry Gordy på fest, imponert han med sin stemmeprakt og sikret utgivelsen The Soulfood Moods of Marvin Gaye. Et album som i sitt innhold spriker mellom Gordys pågående etterstreben av popvennlig soul, og Gayes (på den tiden bare Gay) ønske om å være en seriøs crossover-artist i sjiktet mellom jazz og soul.

Årsaken til at jeg bruker såpass med spalteplass på å introdusere det amerikanske soul-stjerneskuddet Aloe Blacc sin etterlengtede utgivelse Good Things, er simpelthen fordi likheten mellom de to artistene er påfallende: Ikke bare har Aloe Blacc en tilnærmet lik vokal som Gaye, han har også samme politiske engasjement, evnen til å passe ulike produksjoner og ikke minst en variert bakgrunn for å bli den han er i dag.

Blacc vokste opp i California, og var store deler av 90-tallet del i rap-gruppen Emanon, før han på slutten av årtiet ble involvert i Stones Throw relaterte Lootpack, som også gav ut debutalbumet Shine Through i 2006. Det var imidlertid ikke før årets album Good Things første single I Need A Dollar ble valgt ut som temalåt for HBOs suksess-serie How to Make it in America at Aloe Blacc for alvor ble et navn folk bet seg merke i. Den tungt 70-talls inspirerte soulperlen ble offer for mye radiospilling, og her i Norge ble den så ihjelspilt blant annet av Nrk P3 at man knapt orker å høre på den lengre.

Heldigvis har all ventetiden på det vanskelige andrealbumet medført noen riktig så skuddsikre produksjoner, og ikke minst vokale prestasjoner fra den allsidige Blacc, som på sitt første album med kommersiell verdi har gravd dypt i foreldrenes platebunke for å passe til de ulike stilartene til nevnte Gaye, Al Green, Stevie Wonder og Isaac Hayes. Det vil derfor ikke være uberettiget å trekke tråder til Raphael Saadiqs vinnerformel på 2008 albumet The Way I See It: Dette er blåkopiert soul av beste merke, og autensitet står i høysetet som alltid når Stones Throw gir ut et album – med det i mente er dette kanskje av de mest vellykkete albumet det kredible selskapet har gitt ut til dags dato. Det sier veldig mye.

I forkant av denne utgivelsen uttalte Blacc at hans formål med musikk "My purpose for music is positive social change," og det er tydelig allerede på platens seks første spor. Det er gatepoesi med formål om forbedring som gjør seg gjeldende, og det er utvilsomt øyeblikk hvor Blacc og hans produksjonsteam klarer å nå høydene til sine forbilder, enten det er målet eller ei.
Litt malplassert virker kanskje Velvet Underground fortolkningen av Femme Fatale som høres vel karaokebåt-versjon ut, her mister platen litt av sitt fokus, selv om produksjonen og låten i seg selv er fin nok – den føles bare veldig unødvendig. Bedre går det når Blacc slipper løs tittel-låten på sitt publikum. Good Things er kanskje den beste enkeltstående soul-låta jeg har hørt på lenge, og er av nostalgisk verdi et praktverk som selv enhver soul-entusiast av den gamle skolen vil nikke gjenkjennende til. Good Things representerer den delen av albumet som er mest velkomment, men sett i ett er platen en lunefull affære, vel verdt lyttetiden på 50 minutter.

På tampen av karrieren klarte Marvin Gaye å karre seg tilbake til scenen for et comeback, hvorpå han uttalte at I don't make records for pleasure. I did when I was a younger artist, but I don't today. I record so that I can feed people what they need, what they feel. Hopefully, I record so that I can help someone overcome a bad time. Det er i denne tradisjonen Aloe Blacc står godt plantet med begge benene, og det påtross av at mange enkeltlåter kan virke i overkant plagiat av gamle helters bragder. Det er allikevel sjelden man får levert en slik gjennomgående god følelse av å lytte til et soulalbum som når Aloe Blacc synger den.

Nå gjenstår det bare å se hvor langt han kan nå.