Raising the Fawn
Tindersticks

National Anthem of Nowhere - Apostle of Hustle (2007)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

There and back again

Andrew Whiteman tar turen til Cuba og tilbake igjen slik at vi kan holde oss hjemme.

I den nesten totale overflod av musikalske hovedprosjekter og sideprosjekter som revolverer rundt i Toronto/Montreal-området, kommer Apostle of Hustles referansepunkter som perler på en snor som i en slags Six Degrees of Separation-rekke: Frontmann Andrew Whiteman har for eksempel en sentral rolle i Broken Social Scene, som også deler medlemmer med post-rockerne Raising the Fawn, KC Accidental og Do Make Say Think, samt indie-popperne Stars, som igjen har medlemmer til felles med Memphis, samtidig som linjer kan trekkes til både Strawberry (via Valley of the Giants) og Metric. Om man klarer å dra denne rekka inn i filmens verden til å danne en Six Degrees of Kevin Bacon (et populært trivia-spill blant internettets filmnerder der Kevin Bacon kobles opp til diverse skuespillere/personer via koblende filmer på færrest mulig "trekk") er vel heller tvilsomt, men mangfoldet av referanser poengterer i alle fall at Apostle of Hustle består av folk med solide musikalske bakgrunner.

Av disse er det vel Broken Social Scene som fortjent nok har fått mest omtale, og som med det nå allerede klassiker-stemplede andrealbumet You Forgot It In People fra et par år tilbake for alvor befestet Torontos posisjon som en slags indierock-hovedstad å regne med. Naturlig nok legger ikke Andrew Whiteman og hans Apostle of Hustle prosjekt seg særlig langt unna Broken Social Scene musikalsk sett. Elegante og stemningsfulle poplåter står også her i fokus, men med et mykere uttrykk og en aldri så liten cubansk/latino påvirkning som vel er det som gir Apostle of Hustle et særpreg som i størst grad skiller det fra moderbandet. Whiteman, som etter et to måneders opphold i Cuba tydeligvis forelsket seg i landet og musikken, trakterer her ofte tradisjonell cubansk gitar (en såkalt tres cubano) med varsom hånd og subbende rytmer i bakgrunnen. Men den cubanske påvirkningen tar nesten aldri overhånd, og fungerer heller som et eksotisk krydder for å live opp en mer velkjente kanadisk/amerikansk indiepop.

Jeg sier "nesten aldri", for på noen låter blir det hele for nedtonet og glatt, og tilnærmet "kosete", som på sporene Baby, You're In Luck og Animal Fat, som gir mer assosiasjoner til søvnige og kjedelige småbyer enn livlige og levende storbyer hvor Whiteman åpenbart kjenner seg mer hjemme. Heldig er heller ikke Gleanings merkverdige hviske-rap som tar opp arven etter selveste Scatman John på neddempet vis med et heller rotete instrumentalt teppe som bakgrunn. Men ellers, når Whiteman pøser på med flere lag i hans mangefalsettede drømmepop, som på den fengende Energy of Death, hvor propulsive basslinjer og en ellers ekstensiv instrumentalliste veves sammen med støyfiltret vokal i skjønn forening, blir resultatet ofte nært opp til de største produksjonene fra Torontos musikalske miljø.

Åpningssporet Folkloric Feel må også her nevnes, som i løpet av sine nesten 8 minutter lekent transformeres fra buldrende akustisk kakafoni til både dansbar bob hund-jam og neddempet balladeri. Med den avslutningsvise gjentatte tekstlinjen "Everything's in place / It's on", hinter Whiteman tidlig til hva vi har i vente av hans atmosfære av høy luftfuktighet og eksotiske varme selvsikkert formidlet gjennom fremmede rytmer fusjonert med kontemporær indie.

Folkloric Feel anbefales da gjennom disse øyeblikkene til alle som har vært, eller kommer til å dra til Whitemans fjerne reisemål - om enn bare for en stakket stund - gjennom flyktige dagdrømmer som uansett forlanger sitt lydspor. Styr derimot bokstavelig talt unna om hjemlige trakter er å foretrekke, for selv om platen evner å komme inn under huden på lytteren etter flere gjennomganger, føles den kvalitetsmessige distansen til Broken Social Scene og Toronto av og til unødvendig lang, ironisk nok, spesielt ettersom Whitemans musikalske impulser fremover kanskje heller burde finnes i disse langt mer lokale reisetrakter.

Uansett, sånn helt på tampen viser overraskende nok en Six Degrees of Kevin Bacon-rekke seg å være mulig å gjennomføre allikevel: For Andrew Whiteman er jo som nevnt også i Broken Social Scene, og der finner man også Emily Haines. Ett steg. Haines har faktisk også litt skuespillererfaring bak seg, med filmen Clean fra 2001 som den mest profilerte, hvor man også finner Nick Nolte. To steg. Nolte har nok aldri spilt i en film sammen med Kevin Bacon, men i Oliver Stones U-turn har han blitt kreditert med Sean Penn. Tre steg. Og Sean Penn hadde en sentral rolle i Mystic River hvor ingen ringere enn selveste Kevin Bacon også medvirker. Fire steg.

Absolutt ikke så ille. Omtrent som Folkloric Feel, altså.