Skinny Legs Blues
In My Girlish Days
Pickin' the Blues

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Girl Power

Mange kvinnelige stringbenders på denne utgivelsen, uten at de egentlig overbeviser så veldig mye om verken originalitet eller kvalitet.

For en tid tilbake gikk det en debatt om norske musikkfestivaler som booket for få kvinner, og et av eksemplene som ble brukt var Notodden Bluesfestival, som ikke hadde en eneste kvinnelig artist på programmet. Jeg husker at jeg tenkte at dette nok var riktig, men at premissene ble feil, for det eksisterer vel knapt en eneste kvinnelig bassist, gitarist eller trommis som spiller blues. Innen blues er det primært sangerne som er kvinner.

Denne doble CDen fra Ruf med diverse artister viser imidlertid at det finnes en god del kvinner som spiller bluesgitar, i tillegg til å synge. Men i mine ører beviser ikke denne samlingen at det er noen grov overseelse at en del av disse ikke opptrer på bluesfestivaler verden over. Til det er høydepunktene for få, spesielt på CD 1 som konsentrerer seg om kontemporær blues, mens CD 2 som fokuserer på tradisjonell/historisk blues er et godt stykke bedre.

De som viser seg positivt frem på denne samlingen er artister som "alle" vet er bra fra før. Sue Foley bidrar med to låter som beviser at hun er en ypperlig akustisk og elektrisk gitarist, Rory Block er alltid sjelfull, Maria Muldaur og Bonnie Raitt gjør en flott versjon av It's a Blessing og Debbie Davis leverer hederlig. Men ellers er det lite å rope hurra for på CD 1. Svært mye av det resten av gitaristene viser her er blues av det rocka slaget som det går tretten av på dusinet. Jeg tør ikke tenke på hvor mange mannlige gitarister som kunne gjort akkurat det samme. Dessverre.

Så selv om samlingen viser en form for bredde, så savner jeg høydepunktene som kunne fått meg til å tenke at; jaggu er det mye kvinnelig talent på dette instrumentet med seks strenger. Noen gledelige overraskelser finnes. Eve Monsees er helt ukjent for meg, men gjør en sterk versjon av Earl Kings Lonely Lonely Nights med stilriktig gitarspill og en dugende sangprestasjon. Men for hver Monsees går det fire Lara Price med hylende gitar og kvasi-røff sang.

De beste bidragene på Blues Guitar Women er faktisk de akustiske innslagene fra Foley, Precious Bryant, Algia Mae Hinton, Rory Block og flere på CD 2. Denne er ikke dum i det hele tatt, med mye fint akustisk fingerspill og slide. Men særlig spennende er det ikke i mine ører.

Så hva kan jeg si? Denne samlingen beviser at det finnes mange brukbare kvinnelige rock/blues gitarister, og du vil ikke bli direkte skuffet hvis du kjøper verken denne CDen eller en CD med de som er representert her, men du blir kanskje ikke akkurat blåst av føttene. Da bør du i så fall gå for de sikre kortene, nemlig Rory Block, Sue Foley eller Debbie Davies. Så på sett og vis så er jeg vel like klok etter å ha hørt Blues Guitar Women.

Pluss i margen for delikat layout, mye info i det medfølgende heftet og moderat pris, men holder det?