Perth, Australia 23rd February 2003 - Pearl Jam (2003)
New York, 8th July 2003 - Pearl Jam (2003)
Mansfield, Massachusettes 11th July 2003 - Pearl Jam (2003)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Førjulspresangen

Pearl Jam åpner sine hjerter før jul og leverer 30 raritetslåter til sin noe bortskjemte fanskare.

Pearl Jam står sammen med band som U2, REM, Radiohead og Metallica igjen som de aller viktigste og mest innflytelsesrike innslagene innen rock gjennom de siste 10-15 årene. Selv om Pearl Jam strengt tatt er det siste gjenlevende av grungebanda som sparket i gang tidlig på nittitallet, blir det helt feil å kalle bandet grunge. Realiteten er at Pearl Jam først og fremst er et sabla stabilt og godt rockeband. Når vi nå får oppleve B-sider, soundtrack-låter, og annet raritetssnadder på den doble Lost Dogs, er jeg tilbøyelig til å si at Pearl Jam stiller i en klasse for seg selv hva verdsetting av egen fanskare angår. Jeg utfordrer deg herved til å finne et band med liknende dedikasjon til sine fans. Etter utallige live-utgivelser fra årets Riot Act-Tour er det altså dags for hele 30 spor fra bandets turbulente karriere, samlet på denne informative og flotte doble CD-utgivelsen. En finfin førjulspresang til bandets trofaste fans verden over.

Alle albumene, samt diverse samleplater, er representert her; fra oppstarten tidlig på nittitallet og frem til i dag. Fra No Boundaries som gikk til inntekt for Kosovo-flyktningene, til en surfe-tribute sak platepusheren din skulle fått store problemer med å skaffe. Helt fra Mother Love Bone gikk i grus og surfer-duden Eddie Vedder ble hyret inn som vokalist, frem til fjorårets politiske protest-skive Riot Act, har bandet bevist at de er overkvalifiserte til å lage god rock. Bandets fantastiske tekster omhandler ofte skjebnens lumske og til tider miserable "twist-and-turns". Sjekk bare ut Jeremy og Last Kiss (sistnevnte en fantastisk sår sak som du vil finne her på Lost Dogs).

Mange av låtene på denne skiva har du antakeligvis hørt før, enten live eller som B-side på en av de mange singlene bandet har gitt ut i årenes løp; godbiter og livefavoritter som Yellow Ledbetter, Last Kiss, Down, You, Other Side, og Wash. Du finner dem alle her. Sistnevnte var for øvrig, sammen med Dirty Frank, avslutningsspor da Ten ble trykket opp på nytt i 1992. Selv om mange vil kjenne igjen mye av låtmaterialet her, og mange vil nikke gjenkjennende til Pearl Jams særegne rock, er dette først og fremst en plate for fansen. Dette er kanskje ikke stedet å begynne hvis du vil bli bedre kjent med dette fabelaktige Seattle-bandet. Da vil jeg først og fremst gått til anskaffelse av bandets tre første skiver: Ten, Vs, og Vitalogy.

Ten-perioden, da Vedder og de andre fremdeles labbet rundt i flannellskjorter, converse-sko, og hullete dongeribukser, er den perioden i bandets historie jeg personlig setter mest pris på. Mange vil kanskje protestere på dette. Ten var jo på mange måter et pompøst album, men allikevel, udiskutabelt, bandets beste. Egentlig blir det vanskelig å peke på enkeltlåter, album, eller perioder, ettersom hele dette bandets karriere har vært en eneste lang hit-parade. Bandet forsøkte å begå kommersielt selvmord ved releasen av Vs, deres andre album, uten å lykkes med det. Pearl Jam solgte i bøtter og spann også av denne skiva. Kanskje ikke så rart ettersom plata inneholdt hiter som Animal og Daughter. Etter Vs fulgte Vitalogy, som fikk blandede mottakelser, men denne anmelderen setter like fullt umåtelig stor pris på den skiva. Videre fulgte den lavmælte og polaroide (sjekk cover-arten) No Code, før bandet tråkket ut av sin noe eksperimentelle periode med Yield i 1998. Selv om låter som Given To Fly, Wishlist, og Do The Evolution fikk heavy rotasjon på radiokanaler og MTV, må plata karakteriseres som en liten nedtur, om ikke kommersielt, så i hvert fall musikalsk. Personlig mener jeg plata som deretter fulgte, nemlig Binaural fra 2000, er Pearl Jams svakeste. Det var med denne skiva i kofferten de sist gjestet Oslo og Europa. Det gikk dermed et lettelsens sukk gjennom fanskaren verden over da Riot Act ble sluppet for ganske nøyaktig et år siden. Bandet var tilbake for fullt. Energien, spillegleden og noe av den rebelske tonen som red Vedder & Co. rundt Ten var tilbake.

En lang rekke offisielle live-bootlegs (noen av dem anmeldt her i groove) er det vi har fått fra Pearl Jam det siste året før nå denne Lost Dogs blir sluppet. Denne utgivelsen representerer et epoke-skifte i bandets karriere. Deres lange avtale med Sony Music er avsluttet. Lost Dogs er det siste som blir gitt ut på Sony, og fra nå av ryktes det at Perl Jam har tenkt å gi ut skivene via sin egen nettside. Dette er for øvrig helt i tråd med Vedders politiske overbevisning som han prediker ved enhver anledning.

Bare det at dette albumslippet kan være bandets siste på en lang stund er grunn god nok til å anskaffe seg den, men det er mange flere. Plata er proppfull av gode låter, og ikke minst historier, (hver låt har sin historie som vi kan lese om i den informative bookleten) om ett av verdens beste band. Foruten om hvem som har spilt hva på hver enkelt låt får du også fyldig informasjon om hvem som har produsert låtene, og hvem som har bidratt som teknikere. Med andre ord uvurdelig informasjon for nerde-fansen. Et must for de dedikerte tilhengerne av bandet, men også moro for andre som liker god musikk. Evolusjonen har talt! Pearl Jam er og blir stoooore!!