[capsule review in English available]

Tortoise
Jaga Jazzist
Pit Er Pat

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

En skilpadde i hånden er bedre enn ti på taket

Lekne musikere med semesteroppgave i Postrock 101. Men hva blir karakteren?

Musikk skal, ideelt sett, berike våre liv, på lik linje med en rekke andre kunstuttrykk; det er kunsten og kulturen som er med på å skille oss mennesker fra dyrene. Det er når vi setter oss ned og pusler sammen ting som skiller oss fra det naturlige vi tar et steg bort fra hverdagens kjas og mas, og forsøker å heve oss over trivielle problemer. Når musikken fungerer som den skal, representerer den en utmerket nødventil for slitne hverdagsmennesker, og gir en ny dimensjon til en ellers grå og trist tilværelse. Derfor er det et sentralt poeng at musikken låter originalt, at den låter friskt, at den bringer noe nytt til lytteren. Originaliteten må imidlertid som oftest kobles opp mot noe vanlig, noe kjent, noe som lytteren allerede har et forhold til, for å kunne fungere. De sjeldne gangene musikere klarer å lage noe originalt uten å ta i bruk tidligere vedtatte konvensjoner, og faktisk lykkes med dette, er det milepæler i musikklandskapet.

En slik milepæl var Tortoise-platen TNT, som kom i 1997. Her var det noe originalt, her var det noe nytt, her var det noe spennende, og best av alt - det fungerte. TNT er blitt stående som et symbol for den såkalte "postrocken", et begrep som etterhvert har blitt så mye brukt at det er i ferd med å tømmes for mening, men den gang sto det ihvertfall for et uttrykk som kombinerte jazzens rytmesikkerhet med progrockens mer livlige improv-partier, uten å rote seg bort i dronete støy i alt for stor grad.

Problemet med norske Tuna Laguna er at den trolig alt for lille kretsen som får høre platen deres allerede har et etablert forhold til TNT, for ikke å snakke om It's All Around You (2004), som beveger seg litt i det samme lydlandskapet. Når disse to platene allerede finnes i bevisstheten er det dessverre ikke så mye nytt som presenteres på It's a Fudge. Hvis man i tillegg har et bevisst forhold til Jaga Jazzist er det ikke så veldig spennende å låne øre til bandet. Kjenner man imidlertid ikke noe særlig til de ovenfor nevnte platene kan Tuna Laguna fungere som en ypperlig innfallsport til et svært delikat lyd-univers, som gjennom vitale melodier, solide tekniske ferdigheter og tidvis svært pent eskalerende crescendoer står utmerket på egne ben.

Platens omslag er stilrent og minimalistisk, med et vakkert bilde som trolig stammer fra nordområdene, hvor også bandets medlemmer stammer fra. Utseendet stemmer godt overens med innholdet, som samlet ender opp som en parallell til en litt kul liten Marimekko-dings; den er stilren og funksjonell, men ikke den gjenstanden på kjøkkenet ditt du bruker mest.

My Dying Bride - The Dreadful Hour

(Peaceville)

My Dying Bride gjør selvforakt, fortapelse og ubesvart kjærlighet til noe fantastisk vakkert.