Dumb Ballad

Xploding Plastix
Groove Armada
Mr. Scruff

Feelgood

Etter å ha fått storartet kritikk for sin blanding av gamle, obskure funk- og jazzplater og moderne rytmer på sine første EPer, samles gullet her.

Nigel Evans har åpenbart mange venner. Hans to EP'er under aliaset Flevans, Begin Again og Looking Out For Mr Bundle, har fått navn som Kid Loco, Aim og Tom Findlay fra Groove Armada til å ta frem de store ordene. Disse utgivelsene er også blant de som har solgt raskest hos Tru Thoughts, plateselskapet som blant annet har Quantic/Quantic Soul Orchestra, TM Juke, Alice Russell og tidligere Bonobo (nå Ninja Tune) i stallen. Make New Friends er en samling av låter fra de overnevte EP'ene for første gang tilgjengelig på CD, pluss en håndfull andre.

Når man i tillegg har i bakhodet at Tru Thoughts aldri har gitt ut en svak langspiller per dags dato, er det klart forventningene blir skrudd om ikke helt til himmels, så i hvertfall ganske høyt.

Flevans begynte å spille piano da han var ni år, startet så med kontrabass, spilte bass i diverse funk- og jazzband, før han deretter var gitarist i Zen, et band som livnærte seg ved å spille covere av psykedeliske rockeband fra 60-tallet. Ingen stor suksess, skal man tro hovedpersonen selv, og han forlot bandet til fordel for sitt énmannsprosjekt som senere skulle få tilnavnet Flevans. Ved hjelp av rimelig enkle midler som en ti-sekunders sampler og en firespors opptaksspiller (det må da finnes mindre krøkkete ord for dette?) kombinerte han sine egne jams med biter fra diverse funk- og jazzlåter. Tilfeldighetene ville det til at han sendte inn resultatene til et par lokale plateselskaper i Brighton, og kun etter et par uker fikk han svar fra Tru Thoughts.

Dette er altså musikk for kroppen, ikke hjernen. Her skal dansegulvene fylles, smilende mennesker lar hverdag være hverdag og samles til utveksling av latter, forførende blikk og svette. Særlig originalt er det kanskje ikke, blandingen av sampler fra gamle, støvete vinyler og moderne rytmer er gjort flere ganger før, men mannen har utvilsomt et øre for de gode melodiene, og det skal godt gjøres å ikke trampe takten eller bruke de nærmeste objektene som trommesett. I likhet med artister som Mr Scruff og Backini har Flevans en forkjærlighet for småfestlige samples, noe som bidrar enda mer til den allerede høyst tilstedeværende feelgood-faktoren.

Svakheten er imidlertidig at han noen ganger tærer litt vel mye på samplene. Samme hvor fengende de er finnes det en grense for hvor mange ganger man kan høre dem om og om igjen før man går lei. Det savnes kanskje litt flere overraskende momenter for å holde interessen oppe gjennom en hel plate.

Likevel, det er mye god og funky skit å ta av her. Lay It Down går Treva Whatevas Singalong en høy gang når det gjelder gospel-sampling. Out To Lunch, albumets kanskje beste spor, er en varm og fargerik bombe av sjangre, med snev av både Rio de Janeiro og Afrika. Og akkurat i det det hele begynner å bli litt vel likt forlater Flevans dansegulvet. "Sweep Definitive" høres ut en blanding av noe fra Bonobos diskografi og The Affair, The Easy Access Orchestras, akk, så oversette mesterverk av et album. Skiven avsluttes med litt lett drum'n'bass akkompagnert av piano og strykere i "Dumb Ballad".

Albumet bør vel sees på som en slags singel-samling, men til å være låter tatt fra forskjellige utgivelser fungerer albumet overraskende godt som en helhet, og selv om Flevans kanskje ikke har overbevist meg nok til å bli venn for livet, så hvertfall nok til å bli en bekjent jeg kan lytte til i blant.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på hissig.no
!hissig logo