Grandmaster Melle Mel
Sugar Hill Gang
Jonzun Crew

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Zulu Revolution

Planet Patrol speiler 20 år med hiphop fra New Yorks bakgater.

På 1970- og tidlig 1980-tall var det musikalsk revolusjon på gang i New Yorks gater. Flere av gatas uttrykksformer smeltet sammen til det vi i dag kjenner som en velutviklet rap- og hiphopscene. I New York skjedde det bokstavelig talt i undergrunnen, hvor graffitigjenger og breakdancecrews kjempet om respekt og territorium sammen med MCs og DJs. Opp fra undergrunnen kom den overmenneskelige figuren Afrika Bambaataa med ideer om et nytt fellesskap, med den nye musikken som samlende faktor. Zulu Nation skulle på beina. Merkelig nok var det en "whitie", Tom Silverman, som gav disse stemmene fra undergrunnen deres første sjanse. Tommy Boy Records så dagens lys i 1981, og var med på definere tidlig rap eller electro funk som det ble kalt på den tiden. Første resultat var Afrika Bambaataa & Jazzy 5s Jazzy Sensation, mens revolusjonen var et faktum med Bambaataa & Soul Sonic Forces Planet Rock i 1982.

Det er denne suksessen Planet Patrol baserer sin musikk på. Produsentene John Robie og Arthur Baker så potensialet i gruppen som opprinnelig var en harmoniserende, tradisjonell vokalgruppe à la The Temptations. Robie og Baker er ansvarlige for electro-uttrykket Planet Patrol ble pådyttet, og de surfet på Planet Rock-bølgen med singelsuksessen Play At Your Own Risk. Nesten 20 år senere høres denne hybriden mellom electro funk og harmoniserende vokal overraskende samtidig ut, til tross for sitt snev av antikvarisk syntheziserteknikk. Electro-uttrykket har fått en oppblomstring gjennom bl.a. Becks funkeksesser på Midnite Vultures (1999), og Wu Tang Clan og Dr. Dre kjenner røttene fra New York.

Gjennombruddslåten Play At Your Own Risk er inkludert i remikset versjon, hvor arven fra Bambaataa er meget sterkt tilstedeværende. Hele det musikalske uttrykket er lånt fra Planet Rock-perioden, og den femstemte vokalen er klistret over uten å forholde seg til det moderne lydbildet som dominerer og fascinerer ennå. Det er i dette lydlandskapet uttrykket "Black science-fiction" ble skapt, og har sin rett i fusjonen av dataspill, techno-pop, graffiti og cyborg funk. Det er overdrevet futuristisk og har påvirket moderne elektronisk musikk i like stor grad som Kraftwerk, selv om Bambaataa i mindre grad blir trukket frem som inspirasjonskilde for nye artister.

Det er selvsagt Robie og Baker-låtene som har tålt tidens tann best. Coverene av Todd Rundgrens(!) It Wouldn't Have Made A Difference og Gary Glitters(!!) I Didn't Know I Loved You (Till I Saw You Rock and Roll) er uten det massive soundet til produsentene og blir fullstendig meningsløse i denne sammenhengen. Albumet har først og fremst interesse som en dokumentasjon av Tommy Boys 20-årige misjon for å spre rap- og hiphopkultur. I så måte har radarparet Robie og Baker en særlig interessant rolle, som er hevet over det bidraget Planet Patrol har gjort. Dette har selvsagt Tommy Boy og prosjektansvarlig for 20-årsjubileums utgivelsene, Steve Knutson, innsett. De har derfor inkludert to ekstra mikser av Play At Your Own Risk og en miks av Danger Zone.

Av de opprinnelige Planet Patrol-låtene er deres andre singel Cheap Thrills også av interesse - en låt som i stor grad følger opp det nyoppdagede lydbildet til Robie og Baker. Den siste av originallåtene som det er funnet plass til er Don't Tell Me, som følger et mer tradisjonelt musikalsk spor. For de spesielt interesserte er det morsomt å høre den innledende scratchingen (som fremdeles var på barnesykdomstadiet) og registrere hvordan dette uttrykket har blitt utviklet til en subtil kunstform.

Det er problematisk å gi en oppsummerende karakter for denne utgivelsen. Det er prisverdig av Tommy Boy å gi ut dette materialet på nytt (og for første gang på CD), og som dokument fra denne tiden kvalifiserer det til toppkarakter. Men kvaliteten på det materialet Planet Patrol leverte er ikke av ypperste klasse selv om tidsspennet er tatt i betraktning. Jeg vil likevel lande på en mellomkarakter med en sterk oppfordring til nyfrelste hiphoppere om å sjekke ut røttene. Hold øyene åpne for flere utgivelser i Tommy Boys 20-års jubileumsserie; Jonzun Crew, Stetsasonic, Force M.D's, Afrika Bambaataa, Information Society, Queen Latifah, Digital Underground og Coolio.

Diverse artister - Hugen leikar så vide - Middelalderballader i Norge

(NFS (Norsk Folkemusikksamling))

Bjørn Hovde applauderer høylytt et nytt arkivhistorisk dokument, utgitt av Norsk Folkemusikksamling ved Universitet i Oslo.