Johnny Cash
Bob Dylan

Ragin' Butterflies - The Men They Couldn't Shave (2003)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Nordicana på Romerike

Strøkent bokssett fra disse ubarberte countryrockerne.

Når artister legger hele sjela i sine utgivelser vitner det om et nært kjærlighetsforhold til egen musikk, og ikke minst bekreftes respekten overfor platekjøperne og fansen. Én ting er å skape gode opplevelser gjennom musikken, et annet tilleggsaspekt er å skape et fysisk produkt og innpakning som man kan se, kjenne og som en ikke klarer å gi slipp på når plata snurrer rundt, som behandles som en dyr antikvitet. I vår tid der mengder av musikk fra små duppedingser er det en berikelse å se at mange, ofte mindre og uavhengige selskaper, bidrar sterkt med å skape et produkt bestående av både musikk med sjel, og ikke minst at lyden presenteres med et godt innpakket fysisk vare enten på cd eller vinyl.

Denne gang er det Rundbrenner Records, dette lille plateselskapet fra Rælingen, som tar ansvar. Rundbrenner har holdt på siden 1990 og drives av ildsjelen Roy Botten (med fartstid i diverse band som AVD. 13, Roy & Rypejegerne og Goin' Ape). I dag spiller han tangenter og munnspill i Kløfta/Jessheim-bandet The Men They Couldn't Shave, som med dette er aktuelle med sin fjerde plate.

Etter flere flotte utgivelser slår nå både bandet og plateselskapet på stortromma. For ulikt de fleste andre utgis en cd-boks bestående av to CD'er med 29 splitter nye låter, og ikke minst vedlegges en flott 76-siders bok med flotte bilder og tekster.

Som de foregående utgivelsene opererer bandet forsøksvis i sitt eget sjangerbegrep - "nordicana", som skal være en slags nordisk eller norsk variant av americana, dog uten de helt store forskjellene i tekst, uttrykk eller opplagte inspirasjonskilder. Romeriksgjengen har sine føtter godt plassert i Cash, Petty, Byrds, Buffalo Springfield-landskapet, mikset sammen med 80-tallets Paisley Underground (Dream Syndicate, Green on Red). Vi snakker med andre ord melodiøs rock med countrytoner. Det mistenkes sterkt at låtskriver Jan Peeters og de andre har platehylla fylt med de nevnte artistene.

Bandets forrige utgivelse (Stories from Cactus Hotel, 2007) var en svært avdempet affære der den varme countryatmosfæren var en rød tråd gjennom hele albumet. Peeters og tekstforfatter Mo Larsen er fortsatt trofast mot sin nordicana, men nå drar de lytteren gjennom to plater med større bredde og variasjon. Som de gjorde på nydelige 42nd Street Electric Fox i 2006.

De to skivene er kalt henholdsvis Ridin' og Slidin'. På Ridin' er hovedvekten mot country, men plata åpner med et par flotte rockelåter før den mer stemningsfulle nordicanaen overtar. De tar også en snartur til The Bad Seeds-land med mystiske Sergio Gomez, og ikke minst kule Tony Falsetto Goes to Bar med sin drivende tyngde. Kompet med bass og trommer er elegant, gitarstøyen er som å høre en Reeves Gabrels (David Bowie, Tin Machine) som leker seg i studio.

Majoriteten av låtene på Slidin' er mer viet rocken, ikke helt ulikt Tom Petty, tidlig og sen The Byrds' karriere og 80-tall Paisley Underground.Iblandet disse finnes stemningsfull ørkenrock, bluesgrass og ikke minst må den svært nydelige balladen Song to Lonely Lovers nevnes. Sant nok så er ikke alt like spennende, men så er vel heller ikke misjonen her å være trendsettere.

At bandets medlemmer er godt kjent i USA høres ikke bare i musikken, men også i tekstene. Øystein Mo Larsen skriver nemlig de små, treffende hverdagshistoriene. Om en påkjørt armadillo, stjålne pannekaker, en barfotet cowboy og andre trivielle historier. Disse beretningene kunne like gjerne handlet om mannen på prærien på Kløfta som i New Mexico. Verdt å merke seg er de mesterlige bildene som følger hver låt i den medfølgende boka, og som synliggjør tekstene på en fremragende måte.

The Men They Couldn't Shave har med It's Just Restlessness skapt musikk som passer i bilen, på kjøkkenet, stua, badet og på jobben. Men for å komme med et innspill til neste gang så anbefaler jeg at flere av bandmedlemmene tar ansvaret for vokaljobben. Moe Larsens stemme er helt grei (litt sånn Dylan, Mike Scott og Michael Stipe), men med bidrag fra de andre ville overraskelsesmomentene vært flere. Tenk deg Beatles' White Album uten stemmene til Ringo og George. Nei karer, del på jobben neste gang.

Både årets utgivelse og de tidligere (spesielt andrealbumet) anbefales, og stolt vil jeg nå plassere min første norske cd-boks sammen med boksene til The Byrds, The Band, Creedence, Buffalo Springfield, Springsteen og Petty. For Romeriksgutta fortjener det, der de kjører blant åkre, traktorer og gamle bilvrak på Romeriksprærien.

It's Just Restlessness er kun trykket i 500 eks.