Schottis i Valhall
Så seile vi på Mjøsa

Alf Prøysen

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Prøysenambassadører

Plata har smittende humør, høy allsangfaktor og ypperlig egnet for rask læring av Prøysens sanger.

De er tilbake, Elin Prøysen og Egil Johansson, med en samling av "Greieste hits". Og det er skikkelig greie folk vi har med å gjøre. Her er det Prøysenformidling av det ukompliserte slaget som gjelder, primærpedagogisk virksomhet med det høye mål å spre kunnskap og kjennskap til dikterens verk.

Elin er poeten og geniets datter, en trofast talsperson for sitt fars virke og en utrettelig formidler av et stoff som riktignok er tidløst og universelt, men som allikevel må holdes levende. Duoen Prøysen/Johansson utga noen LPer sammen på 70- og 80-tallet, men har i senere år vært særlig aktive som reisende trubadurer i det ganske land. De synger sitt eget stoff, skillingsviser og sanger fra eldre tid. Men først og fremst er de Prøysenambassadører, døråpnere til Ringsakerdikterens verden, den store lille Alf fra Præstvegen, en veistump mellom Moelv og Brumunddal.

Ekteparet Prøysen/Johansson farter altså landet rundt med sitt Prøysenprogram, og framfører etter denne plata å dømme, repertoaret med humør, begeistring og innlevelse. Slikt engasjement er smittende, og lysten til å synge med melder seg fra platas første spor.

En annen virkning av Greieste Hits 2 er at den formidler både Prøysens tekster og de forskjellige komponistenes fine melodier med lik styrke. Her er ikke dikteren og den sosiale kommentatoren Alf Prøysen overordnet tonefølget. Ei heller er melodiene forvansket eller særlig omarrangert. Det er svært tradisjonelt gjort, skeptikere til Elin Prøysens "versjon" av farens arv vil kalle dette konservativt. Det er forsåvidt riktig, men formidling av Prøysens sanger på en likefram og ukomplisert måte har etter alt å dømme vært hovedpoenget her.

Dans med Prøysen har smittende humør, høy allsangfaktor og ypperlig egnet for rask læring av Prøysens sanger. Som pedagogisk verktøy er denne CDen et presist utformet instrument. Du behøver ikke selv å framføre "din" Prøysen på denne måten, men plata fører deg inn i Prøysens sangskatt på en likefram, enkel og håndfast måte.

Sangene er plukket litt herfra og derfra, fra både tidlig og seint i Prøysens karrière. Vi finner kjente travere som Kjæm du i kveld, Det er gemt å bo på landet og Så seile vi på Mjøsa. Blant de ikke så ofte framførte har Elin & Egil plukket opp Rosenbloms Trio (innspilt av Prøysen i 1953), Spring-Stepp, kjent med The Monn-Keys og Den lille felespiller (aldri spilt inn av Prøysen selv - på melodien til Å huttetuttei fra 1949). Rosinen i pølsa er Vise for gærne jinter med originalmelodien som Bjarne Amdahl skrev i 1960. Denne gikk raskt i glemmeboka og er "restaurert" til denne første plateinnspillinga av sangen. Et verdifullt bidrag til ytterligere utfyllelse av Prøysen, en kunstner hvis verk ser ut til aldri å bli helt komplett på plate. Nye ting ser stadig ut til å dukke opp.

Dans med Prøysen er utstyrt med nyttige kommentarer til hvert spor. Visste dere at Så seile vi på Mjøsa er skrevet til Ulf Peder Olrogs melodi Resan til Chyteræ fra 1945? Les forresten det interessante essayet til Jan Erik Vold i hans bok PX3, som behandler Prøysens Så seile vi på Mjøsa-tekst i en nærlesning. I heftet skrives det ellers om at plata er laget for å danses til, og det merkes. Det vi hører er en komplett forestilling, dans med Prøysen, hverken mer eller mindre. Man blir oppstemt av dette. La grubleriene fare, ta en svingom med ektefellen du også.