cover

Shotter's Nation

Babyshambles

CD (2007) - Parlophone / EMI Virgin

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Indierock / Britpop / Post-punk

Spor:
Carry on Up the Morning
Delivery
You Talk
UnBiloTitled
Side of the Road
Crumb Begging Baghead
Unstookie Titled
French Dog Blues
There She Goes
Baddie's Boogie
Deft Left Hand
Lost Art of Murder

Referanser:
The Clash
The Cure
The Libertines
Kaiser Chiefs
Arctic Monkeys

Vis flere data

Se også:
Down in Albion - Babyshambles (2005)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Uskandaløst fra skandalerocker

Hvem sa at Britpopen var død? I følge Pete Doherty lever den i beste velgående.

Shotter's Nation er det andre studioalbumet, det første på to år, fra skandalerockeren Pete Dohertys bandprosjekt Babyshambles som oppsto i forbindelse med interne stridigheter i Dohertys opprinnelige band, The Libertines.

Til tross for at fokuset rundt dette bandet egentlig aldri kan sies å ha dreid seg rundt det rent musikalske, er det absolutt ingenting å utsette på den siste utgivelsen. Selv om Doherty åpenbart har et problematisk forhold til rusmidler er han nødt til å ha hatt noen klare øyeblikk under denne innspillingen.

Babyshambles kan sies å være en etterlevning/arvtaker etter nittitallets britpop-bølge, med Oasis og Blur i spissen, og det er faktisk den tidligere Blur-produsenten Stephen Street som står bak produksjonen av dette albumet. Bandet ligger trygt plassert i indie-kategorien med klare påvirkningskilder hos gamle punkstorheter som The Clash.

Åpningssporet, Carry on Up the Morning, setter fra første stund standarden med en skranglete og rusten gitar med diskanten på full guffe, men avløses raskt av en renere, mer velprodusert sound som preger hele albumet. Allikevel beholdes den uhøytidelige "one take" følelsen hele veien.

Dohertys cocky, halvt slepende vokal ligger velbalansert i midten og blir aldri overdøvet av den velorkestrerte kakofonien fra bandet. En kan formelig se for seg Doherty halvt hengende på mikrofonstativet med sigaretten i munnviken mens han nonchalant lirer av seg tekstene som i og for seg aldri kommer til danne grunnlag for en nobelpris.

Som tidligere nevnt, er The Clash å regne som en av hovedkildene til inspirasjon for Babyshambles, men på det andre sporet, Delivery, er det umulig å ikke få assosiasjoner til en annen tungvekter i britisk musikkhistorie: Åpningen på låta er jo mer eller mindre et rent plagiat av Kinks-låta All Day and All of the Night. Men det funker som bare det!

Hele plata er preget av stop-and-go rock, men allikevel stikker flere av låtene seg ut: UnBiloTitled og Unstookie Titled er nesten for ballader å regne med et slags absurd potensiale for slow-dance mens There She Goes har et jazzete preg med vispetrommer og kontrabass.
Sistelåta, Lost Art of Murder, setter et stemningfullt punktum for en bra gjennomført utgivelse.

Babyshambles skaper ikke noe nytt med denne platen, men oppfattes allikevel som originalt og nesten behagelig retroaktig i disse tider da musikkmarkedet nærmest oversvømmes av indierock-band av særdeles varierende kvalitet.

Babyshambles spiller forøvrig på flere festivaler i sommer og det blir spennende å se om Doherty ved et mirakel greier å holde seg nykter nok til å spille et helt sett!

comments powered by Disqus

 



Siste anmeldelser

Artikler, nyheter


KRAMPE - eller hvordan en snarvei førte til at du gikk deg vill i skogen

Fortellingen om progressiv rock er fortellingen om en utvikling. Dens historikk har ingen egentlig begynnelse eller slutt., men heller er det en påpekelse av interne faser i en bestemt musikkstil.

Groovissimo