The Mission
The Sisters of Mercy

Bare - Wayne Hussey (2009)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Høsttoner

The Missions frontfigur er klar med sitt andre soloalbum og lander trygt.

Det er ikke blitt uvanlig å annonsere sin avgang for deretter og komme tilbake igjen etter noen år. Heller ikke det britiske gothbandet The Mission var lenge borte etter å ha meddelt at de kastet inn håndkleet for noen år tilbake. Resultat ble ny turne og nytt album i fjor uten de store overskriftene. Det blir det nok ikke heller når leder og frontfigur Wayne Hussey nå utgir sitt andre soloalbum.

Hussey alene er en lavmælt, melankolsk og voksen mann. Dette hørtes også på debuten (Bare, 2009) der flere av The Missions gamle låter var omdannet til akustiske viser, langt fra bekledningen til The Mission. Årets utgave fortsetter i samme åndedrag. Det er et nakent lydbilde med akustiske gitarer, strykere og piano. Husseys stemme er det naturlige midtpunktet. Det er intet forsøk på å briljere med stor stemmeprakt her, men heller være noe tilbakelent og lunefull. Med seg i studio har han tatt med seg musikere fra sitt nye hjemland Brasil, uten at det ellers hentes merkbart med inspirasjon fra sambalandet. For det er i jazzlandet Hussey åpner oppfølgeren med lavmælte Madam G, en låt han har skrevet i samarbeid med Julianne Regan (All About Eve). Disse to ga også ut et samarbeidsalbum i 2011 bestående av coverlåter, uten at det ga noen bemerkelsesverdige spor etter seg.

Etter en varm og rolig åpning følger låtene en etter en i Husseys gotiske landskap der sårheten er til å ta og føle på. Kunsten er å balansere det dystre uten at atmosfæren blir for mørk. Om du ikke ser åpenbaringen og lyset i Husseys verden kjennes allikevel et håp i melodiene, og ser du godt etter er det vakkert bilde bak der i det fjerne.

Hussey og hans medmusikanter er forsiktige og det er først langt ute i albumet i singelsporet Wither On The Vine tempoet skrus opp, om ikke i samme åndedrag og hardtslående som The Mission er det nå gothpop som presenteres. Innkledningen av låta er ikke ulikt det The Cure har gjort de to siste tiårene. Men det blir med dette og tempoet roes ned igjen. Bortsett fra singlesporet er det Devil's Kind som skiller seg ut med røtter i rock og blues presentert i akustisk form, og det svinger.

Songs of Candlight and Razorblades passer perfekt inn i årstiden vi nå går inn. Melankolien er hovedingrediensen Det er mørkt, høstfargene har kommet, det er fortsatt noen lyse timer på dagen, men i skumringen kommer tåka og legger en demper på det lystige. Det er nettopp denne rollen Hussey ønsker å være som soloartist. Resultatet er trygt og sikkert, dog er oppfølgeren ikke like spennende som debuten. Har du sansen for The Mission og/eller ønsker å ha en vakker og rolig inngang til høsten er albumet absolutt verdt å få med seg.