Claypipe
The Franciscan Hobbies
NaDa BaBa

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Uncia uncia på Himmelbjerget

Verdensomspennende kling klang fra Danmarks vide fjell og høyeste utsiktspunkt.

Snöleoparden er et sjeldent vesen, ikke bare i våre trakter, men også i dens naturlige habitat. En sky einstøing som ikke menger seg med mennesker i tide og utide, og som vel først ble grundig filmet i forbindelse med BBC sin fantastiske serie om planeten vår. Den boksen anbefales på det varmeste, gjerne med denne musikken som akkompagnement når det måtte friste med litt variasjon.

Den danske arten av rasen er også en sjelden sak. Dette er ikke musikk vi først og fremst forbinder med vårt naboland – eller vårt eget for den saks skyld. Hovedmann heter Jonas Stampe, og han er litt av en vagabond, både personlig og musikalsk. Hans ferder har gått til Marokko, og i leopardens fotspor; India og Pakistan. I India gikk han i sitarlære hos Ravi Shankar, som han senere har turnert med, så det er nok en oppriktig interesse som ligger bak det som nå har blitt leopardens debutplate.

Det åpne verdenskartet brettes ut i all tydelighet på Snöleoparden, med xylofon-dans, dansk barnesang, østlig raga, far out psykedelia, elektronisk plingplong, støy og pakistansk folkemusikk som noen av måltidene på dette smorgasbordet av en plate. Vi blir mette etter tre kvarter, men ikke forspiste. Det skyldes særlig at Stampe aldri slipper sitt lekne vesen. Det er et slags uhøytidelig smil over hele denne jordomseilingen, og ikke minst en naturlig varme som brer seg over alle disse sporene som gjør det lett å bli glad i dette her. Snöleoparden unngår å tråkke i de verste new age-fellene, men fremstår mer som et musikalsk kompass og mental reiseguide på sitt beste og som nok en psykdelisk frifolker på sitt jevne.

Han bruker, ifølge utgiveren, stort sett hjemmelagde instrumenter og "reel-to-reel tape recorders and guitar pedals to create his music" og det kan kanskje bidra til å forklare hvorfor uttrykket har noe av det samme sjarmerende og skeive uttrykket som for eksempel Congo-bandet Konono No.1 utnytter så strålende. Fans av tidlig Animal Collective og relaterte kretser bør ha stor mulighet til å trives i dette selskap.

Snöleoparden har blitt en både morsom og variert plate, som jeg herved gir mine anbefalinger - særlig til de oppdagelseshungrige.