Buddy Guy
Hound Dog Taylor
Magic Slim

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

South Side Chicago

Vaskeekte Chicago-blues fra en uovertruffen bluesmann.

Son Seals er en tradisjonsbærer av Chicago-blues av ekte tapning. Hans tolkninger av Chicago-blues er det få som kan gjøre bedre. Siden hans første innspillinger på Alligator Records for over tredve år siden til hans konserter i dag i en alder av nærmere seksti år, har Son Seals aldri sviktet innlevelsen i bluesen.

Son Seals vokste opp på bakrommet på sin fars klubb, The Dipsy Doodle Club i Osceola, Arkansas og lærte å spille trommer og gitar av sin far. Allerede som tenåring hadde han sitt eget band. Deretter begynte han å spille andregitar i bandene til Earl Hooker og Albert King, to av de beste gitaristene innen Chicago-bluesen i sin generasjon.

Son Seals flyttet til sørsiden av Chicago i 1971 og begynte å opptre med sitt eget band. Han jammet med Buddy Guy, Junior Wells, Magic Slim og Hound Dog Taylor. Her ble han oppdaget av Alligator Records mens han steppet inn i bandet til Hound Dog i helgene og frontet en lurvete, sliten trio i barer i de svarte kvartalene i Chicagos South Side. Alligator Records så en framtidig bluesmann i hans hengivenhet til musikkformen, hans innlevelse i sangen, og det særpregede gitarspillet med harde anslag på strengene og bruk av forsinkede anslag, som skaper et eget sug i spillet.

Han debuterte med platen The Son Seals Blues Band i 1973. Spilt rett inn på scenen i løpet av to kvelder og full av tapper lyd fra hans utslitte og billige Montgomery Wards Norma gitar. Lyden var rå, med dagens ører vil vi kalle den primitiv, men spilt med en en blanding av rå trad og følsom innlevelse som var en ekte bluesman verdig. Da han ga ut Midnight Son i 1976, var han allerede en moden bluestolker. Han kombinerte en kraftig, intens og grovkornet sang med et heftig, rytmisk gitarspill og stødige, flerstemte riff fra blåserrekka. Midnight Son ble kåret til en av 70-årenes store bluesplater av Rolling Stone og The New York Times og løftet Son Seals til en posisjon som en nasjonal amerikansk og internasjonal bluesstørrelse.

Siden har han vært mer eller mindre vært konstant på turne over store deler av verden, spilt inn åtte nye album med egne melodier og sine personlige tolkninger av andres låter. Til tross for store helseproblemer de siste årene er han stadig på farten og framfører sine låter med samme intensitet og innlevelse som før.

Denne samlingen er satt sammen av spor fra en rekke av hans album. Åpningssporet I Believe to My Soul er hentet fra gjennombruddsalbumet Midnight Son. Her møter vi hans særpregede sang, hans innlevelse og vibrato i stemmebruken, de intense, kraftige gitarriffene i samspill med blåserekka og den spesielle rytmen som driver den tradisjonelle tolvtakters bluesen framover i bølgeaktige bevegelser. På den raske Bad Axe veksler hans særpregete sang med gneldrende, hæse gitarriff fra Sons gitar. På Your Love is Like a Cancer (fra hans første plate) får vi rikelige eksempler på hans rå og samtidige følsomme sang og de runde, tapre gitartonene fra hans billige og slitne gitar, gitartoner som han generøst drysser over tilhørerne, nærmest som en seinere B.B.King i enkelte av de frodige riffene.

Hittil har ingen bluesfestivaler i Norge satt Son Seals på plakaten. Han vil være en sikker suksess på en norsk bluesfestival. Han vil gå rett hjem hos publikumet i alderen 40 til 60 år, de med de uniformsvarte t-skjortene, blå eller svarte jeans, svarte sko og halvliteren i høyrehanda, som befolker bluesfestivalene i Norge. De vil stå som sild i en tønne, svette, nikke og smile, skumpe borti hverandre og være overlykkelige over å høre en vaskekte bluesmann som framfører ekte, uovertruffen Chicago-blues. Hans konsert vil bli den konserten de drømmer seg tilbake til og snakker om når de møtes resten av året. Men vær rask - før hans helseproblemer forhindrer han fra å komme.

Noxagt - Turning It Down Since 2001

(Safe as Milk)

The Nor Wave slår over oss som en knyttneve langt inn i ryggmargen.