Pedro the Lion
Starflyer 59

The Hot Stuff - Frank Lenz (2001)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Upretensiøst, ukunstlet, uavhengig

Uten fiksfakserier trommer indiehøvding Frank Lenz sammen til fest for romantikere.

Den hardtarbeidende eksentriker og indieguru Frank Lenz har fått tid til å gi ut sitt tredje album, oppfølgeren til selvfinansierte The Last Temptation of Frank Lenz (2003). For de med kunnskap om indiescenen i California er Lenz et velkjent navn. Han har produsert for og spilt i en nærmest uanstendig rekke band, deriblant The Lassie Foundation, Richard Swift, Pedro the Lion, Fold Zandura, Pony Express og Calico Sunset. Lenz er opprinnelig trommeslager - han spiller trommer i sitt nåværende orkester, Starflyer 59 - men trakterer gjerne andre instrumenter, og på Conquest Slaughter gjør han det meste selv, assistert av sin musikalske svirebror Elijah B. Thomson.

Resultatet har blitt en plate hvis indieestetikk har større fokus på stemning, følelse og gode melodilinjer enn på produksjon og grom lyd. Store deler av albumet har et akustisk fokus med piano eller gitar sentralt i lydbildet. Samtidig pakkes låtene periodevis inn i et teppe av drømmeaktige orkestreringer, noe som skaper en fin kontrast mellom det enkle og upretensiøse og det mer majestetisk pompøse, mens det hele balanseres av en tydelig enkelhet i språk og form.

Conquest Slaughter er i det hele tatt et verk som favner vidt og er vanskelig å definere. Den noe pessimistisk klingende tittelen antyder et tematisk mørkt album, men stemningen er i større grad sår enn dyster, mer ømskinnet enn mørk, noe som understrekes av Lenz lyse, sørgmodige stemme, i perioder påfallende lik røsten til Neil Young. Tekstene er tidvis gode, tidvis noe gåtefulle, med en understrøm av melankoli. Dessverre er låtmaterialet noe ujevnt, men på sitt beste i besittelse av kvaliteter som treffer lytteren, i hjertet kanskje mer enn i hjernen.

På Conquest Slaughter definerer musikken seg selv med et befriende fokus på innhold heller enn form. I sin sørgmodige tematikk er det er album for romantikere, og et steg fremover for Frank Lenz.