My Bloody Valentine
Tomahawk
Hella

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

I pyramidens øye

Texasband med like deler metall og shoegaze står bak en av årets mest originale skiver.

Det er alltid litt ekstra stas med band som både er uforutsigbare og nytenkende. Pyramids er for meg nykomlinger, og det eneste jeg vet er at de holder hus i Denton, Texas, og at den foreliggende selvtitulerte platen er deres debut. Tror jeg. Det er ikke mye info å hente om hvem som skjuler seg bak bandnavnet. Utgiver er i hvert fall kvalitetsgarantist Hydra Head, og det er relevant i forhold til deler av dette bandets uttrykk.

I likhet med Justin Braodricks Jesu driver også Pyramids innen noe vi her på groove tidligere har forsøkt omtalt som "shoetal" eller "metalaze". En besnærende miks av skotupp og støy kommer oss i hvert fall til gode på det fabelaktige åpningssporet Sleds. Som en julenisse på syre strømmer Pyramids på med tykke lag av gitarer, støyeffekter og drømmende svevevokal som av alle ting høres ut som en blanding av My Morning Jacket og Animal Collective. Ah, nydelig!

Pyramids beveger seg snart ut i mer anstrengende terreng, men stort sett med denne eteriske stemmen svevende rundt i en snodig bizarro world. Dette domineres av, i tillegg til tykke, tykke lag av støy, svært så intens tromming. Spenningen mellom det myke og aggressive er grundig utforsket tidligere, men jeg har ikke hørt noe som høres helt ut som Pyramids. De blir kanskje tatt litt på senga selv også, for de endrer ikke akkurat radikalt på formelen utover her. Selv om de frenetiske, maskinelle trommeutbruddene påkaller svake migreneanfall over tid, så er Pyramids - i korte perioder - noe av det sprekeste jeg har hørt så langt i år, men jeg tror bestemt dette er en love/hate-sak. En edruelig halvtime er sånn sett akkurat passe i dette selskapet, av et band som slites mellom panikkangst og lykkepillerus.

Jeg sitter på en ganske enkel promoutgave av denne, men i følge Hydra Head slippes Pyramids med en følgeplate bestående av remikser. Her bidrar artister som James Plotkin, Birchville Cat Motel, Blut Aus Nord og nevnte Jesu.