Richard H. Kirk
Scorn
Oval

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Arkivert samtidskunst

En reise gjennom Scanners lydarkiv fra 1980-2000, digitalisert og presentert som et stykke konseptuell samtidskunst.

Bak det passende artistnavnet Scanner finner man Robin Rimbaud, en lydartist som har gitt ut elektroniske verk siden begynnelsen av 90-tallet. Årsaken til at artistnavnet kan sies å være passende, er at Rimbaud i sine tidligere utgivelser baserte mye av sin ambiente techno rundt skanner-opptak av tilfeldige mobiltelefonsamtaler. Fra Rimbauds spede musikalske begynnelse, som før øvrig inkluderer flere av hans mest tilgjengelige utgivelser, er Scanner nå en veletablert elektronisk artist i grenselandet mellom musiker og lydkunstner. Hans seneste arbeider inkluderer blant annet lydinstallasjoner på prestisjetunge moderne museer, filmmusikk og musikk til forestillinger og eksperimentelle oppsetninger som Random Dance Company's Nemesis. Nevneverdige opptredner inkluderer også konserten Surface Noise som ble holdt på en London-buss på tur rundt i byen, samt en 16-konserts maraton på én dag, der en rekke dobbeltgjengere opptrådte forskjellige steder rundt om i verden. En annen artig konsert å ha nevnt i denne sammenhengen må være da han via det offentlige høyttalersystemet kringkastet sine lyder langs en 20 kilometer lang strand i Italia. Robin Rimbaud har vunnet en rekke priser for sine lydskulpturer, og kan høres permanent på blant annet the Science Museum i London og Garches hospital i Paris. Sentralt i Scanners nyere tematikk er "lydene av det moderne metropolis", noe som gir seg utslag i en rekke modernistiske lydkilder vevd sammen i en elektronisk collage.

Utgiver av dette albumet er slovenske RX:TX. Bak RX:TX står en gruppe slovenske kunstnere, dataingeniører og arkitekter som hovedsakelig arbeider med musikk og lyd som område. Gruppen er en del av Projekt Atol Institute, en idealistisk institusjon som tilgodeser diverse kunst- og forskningsprosjekter. I tillegg driver Projekt Atol utstrakt samarbeid med romforskningsrelaterte institutter som Yuri Gagarin Cosmonaut Training Centre Zvezdni Gorodok og M.I.R. European Initiative, der den tilrettelegger for samkjøring av arbeid mellom kunst, teknologi og forskning relatert til rom og vektløshet. RX:TX er da naturlig nok ment å være en distribusjonskanal for det nyeste innen kunstneriske og vitenskapelige lydlandskaper med elektronikk som hovedverktøy. Om det høres noe svevende ut, så kan jeg legge til at utgivelsene fra RX:TX skal stamme fra håndplukkede artister fra hele verden, men allikevel med et visst fokus på tidligere kommuniststater. Det er med andre ord et relativt smalt utvalg av både artister og uttrykksformer som får gleden av å se sine verker i et av RX:TXs spesialdesignede kunstnercovere. Planen er at RX:TX skal utgi 8 musikkstykker i året, akkompagnert av passende kunstneriske happenings og selvsagt med et sterkt fokus på "new electronic beats, grooves, clicks, cracks and infosphere noise". Dersom dette pirrer den minste nysgjerrighet anbefales uansett RT:TXs internettsider for ytterligere info om den musikalske biten av prosjektet.

Det er altså innenfor rammene til dette konseptet Scanners plate Double Fold er utgitt, noe som faktisk kan være svært givende å vite før man gir seg til å lytte på platen. Men for å føye til nok en liten nyttig bit av informasjon, kan det være interessant å få med seg at utgangspunktet for Double Fold er boka med samme navn, skrevet av Nicholson Baker. Boka kartlegger den systematiske nedbrytingen av den menneskelig arkiverte kulturarv, med årsak i papirets skjøre egenskaper som gjør det til et lite egnet materiale å oppbevare vår historie på. Scanner bruker denne referansen til å samle sammen lyder han selv har arkivert på bånd i tidsrommet 1980 til 2002. Han digitaliserer disse for så å bearbeide dem til en sammenhengende lydkonstellasjon. Selv om platen til en viss grad er inndelt i 8 undertitler, går hele albumet kontinuerlig i 128 bpm. Rimbaud vil presentere Double Fold som en helhetlig verk som går i en konstant puls.

Musikken som åpenbarer seg i begynnelsen av Double Fold er en fantastisk ambient lydkulisse bestående av melankolske melodier, svevende samplesnutter og delikate, behagelige rytmer. Siden beveger stemningene seg i retning en minimalistisk samling forstyrrede lyder, forvrengte stemmer og vage stemningsantydninger. Innimellom dukker det opp både gjenkjennelige temaer og repetitive rytmer i delikat samhandling. En kan spore en rytmisk og tematisk kontinuitet i gjennomgangen av albumet, og variasjonene i uttrykksform er både interessante og til dels intrikate. Rett som det er dukker det også opp himmelske godbiter i form av suggererende rytmer, engasjerende melodier og vakre lydbilder. Tatt i betraktning Double Folds komplekse referansepunkter og formål, er det blitt en overraskende tilgjengelig plate, og Scanner får nok en gang demonstrert hvilken ressurs han er i skjæringspunktet mellom samtidskunst og moderne elektronisk musikk.