Testament
Slayer

Supercharger - Machine Head (2001)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

F*** YOU ALL!!!

Tretten år etter debuten er Machine Head fremdeles like hardtslående, og The Blackening viser et band i stadig utvikling.

Machine Head var et av de bandene undertegnede nøt hasardiøs headbanging til da jeg var ungdom. Debuten Burn My Eyes var en real knyttneve av et album, og låter som Ten Ton Hammer og Death Church var blant favorittene. Trommis Chris Kontos var en av de som inspirerte meg da jeg selv bestemte meg for å bli skinnplager, og Machine Head ble en stor kilde til musikalsk inspirasjon da guttegjengen starta band. Etter oppfølgeren The More Things Change ble bandet mer og mer borte i den stadig voksende mengden av tilkommende grupper, og for meg personlig er The Blackening faktisk det eneste albumet jeg har stiftet bekjentskap med, sett bort fra de to første. En skam, rett og slett!

En viss spenning lå i luften da jeg mottok bandets rykende ferske The Blackening, og i og med at det nå er en del år siden mitt siste møte med kvartetten (siden da har de også vært så vidt innom nu-metallen) var jeg litt usikker på hva jeg kunne forvente. Coverkunsten er sterkt preget av tegninger som kan tyde på at albumet har et litt religiøst innhold, men utover skiva er det langt mer politisk relaterte brunsthyl som kommer fra vokalist Robb Flynn.

Stilmessig har Machine Head gått gjennom noen forandringer de siste årene, men på dette albumet har de funnet tilbake til den gode gamle formen de var i på de to første skivene. Innledningsvis tar det litt vel lang tid før det hele kommer ordentlig i gang, med flerstemte klassiske gitarer, men når bandet for alvor køler på er det akkurat som om det er 1994 igjen, og jeg var tretten. Clenching the Fists of Dissent er en av tre ti minutter lange låter, og spenner over alt fra god gammel tradisjonell Machine Head, melodiøse partier, episk heavy og i sluttsekundene får vi jaggu meg litt Pantera også. Dette er kanskje den råeste låta jeg har hørt av bandet, og det levnes dermed ingen tvil om at de fremdeles har kraft i frasparkene.

Helhetlig er det de tre første låtene (det nevnte åpningskuttet, Beautiful Mourning og Aesthetics of Hate) som kommer best ut av det i mine ører, men likevel finnes det ikke et eneste dårlig spor på skiva. På de lengre stykkene blir det hele tidvis roet ned noen hakk, men i bunn og grunn er The Blackening et solid stykke velprodusert metall, og en real gavepakke til fansen.

Den doble utgaven av The Blackening består av et bonusspor og en bonus-DVD med en "making of"-dokumentar fra innspillingen av albumet, samt noe live-materiale. For min egen del er det dokumentaren som faller best i smak, og vi får se klipp fra når trommis Dave McClain setter opp trommene, til de siste vokalpåleggene. Her får vi virkelig se hvilken energisk vokalist Flynn er, noe som for alvor blir bevist etter tre timer i vokalbåsen. De som kjenner til mannens stemme vet hvilken bragd dette faktisk er. I tillegg finnes det en del snadder fra gitarpåleggene her, og på todelt skjerm ser vi Flynn og Phil Demmel legge på hver sin stemme til det som blir en såkalt "tvillingsolo". Mye snacks her, altså.

Coverversjonen av Metallicas Battery byr ikke på noe nytt, og bandet nærmest blåkopierer originalversjonen til det kjedsommelige. De samme tromme-breakene er der, og Flynn synger ikke bra. Denne hadde vi klart oss foruten.

De åtte låtene som utgjør selve albumet er derimot av ypperste klasse, og selv om gutta av og til skrur ned volumet noen hakk, er dette Machine Head akkurat slik vi vil høre det.