Missy Elliott
Justin Timberlake

Wanderland - Kelis (2001)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Må ha det. Bare må ha det...

Søt, forfriskende, smakfull... hva kan det være? Kelis' nyeste, vel. Tasty heter plata. Og god er den!

Etter to strålende utgivelser er Kelis igjen tilbake med en spennende samling låter. Kelis har en helt spesiell evne til å bevare sitt karakteristiske uttrykk samtidig som hun stadig beviser at hun ikke hviler på laurbærene fra tidligere. Tospannet Pharrell Williams og Chad Hugo i produksjonsteamet The Neptunes har vært Kelis' trofaste følgesvenner siden debuten Kaleidoscope i 1999. I 2001 produserte de Wanderland med Kelis i hovedrollen, men denne gang har Kelis blanda milkshaken selv. Hun har riktignok med seg kremen av r&b/hip-hop-produsenter på plata: Nevneverdige navn er hiphop-artistene Nas og Andre "Dré/Andre 3000" Benjamin, bedre kjent som halvparten av OutKast. Men mest spennede er kanskje samarbeidet med Raphael Saadiq, grunnlegger av 90-tallslegendene Tony Toni Tone og bandet Lucy Pearl, som dessverre fikk altfor kort levetid.

Saadiq har tydeligvis funnet en ny soulmate i Kelis, noe låtene Glow og Attention er strålende bevis for. Han tilfører Kelis en mykhet i kantene som er fraværende på de to foregående platene. Sånn sett er Kelis på denne plata noe mer soulnostalgisk (noen vil nok tankeløst kalle det klissete) og beveger seg litt mer mot 90-tallets Toni Braxton og TLC enn på Wanderland, som er litt mer 80-talls retro. Singelen Milkshake er en typisk The Neptunes-sak, med fokus på bass og rytmer og som skapt for dansegulvet. Den ligner litt på Caught Out There fra 1999, men gir ikke et så energisk trøkk som da. Den gang var denne sounden faktisk noe ungt, fresht og nytt. Tasty er ikke spesielt eksperimentell, men særdeles godt gjennomført. Det blir nemlig aldri kjipt i Kelis' selskap. Hvorfor ikke sette Milkshake, den Outkast-stakkato Millionaire og Trick Me på repeat på vorspielet? Glow og Sugar Honey Iced Tea er nyyydelige ballader (men bare tilsynelatende; legg sammen initialene på sistnevnte og du skjønner at verden egentlig er forferdelig). Musikken minner meg av en eller annen grunn om klassefestene i 9.klasse, som fant sted i skolens gymsal - der lagde "vi som ikke hadde peil på orntli' mussikk" en kassett med diverse Mariah Carey og Boys II Men og skrev "klinemusikk" på coveret. Det slo an, det. Alle kan like soul, bare man er tilstrekkelig sliten. Og hadde dette vært den dag i dag, så måtte jeg nok tatt en alvorsprat med den som ikke kunne groove littegrann til Kelis' musikk.

Kelis har alltid befunnet seg i The Neptunes' baner og er musikalsk sett ganske lik N.E.R.D. (The Neptunes' bandprosjekt) med sin digitale, futuristiske sound. Det som i hovedsak har endret seg siden sist er som sagt et nytt fokus på mykhet og sensualitet. Før var Kelis i mine øyne bare utrolig tøff; nå er det kanskje litt mer fokus på kropp "og sånn". Men musikken er, og har alltid vært, veldig bra. Hvis jeg skulle utsette noe på Tasty, må det for det første være at Keep It Down blir noe anmasende - det virker som om rockeksperimentene på død og liv må være tilstede (intet vondt ord om rock, men her blir låta noe malplassert). For det andre skjønner jeg ikke hensikten med å ha med Flashback som allerede finnes på Wanderland. Sporet er gjengitt urørt og i sin helhet. Fint flashback, men det er jo gammalt nytt og heller ikke den beste låta på Wanderland.

For å oppsummere har Kelis levert en meget solid plate som favner bredt. Tidligere var hun kanskje litt mer eksperimentell med ulike genre; på Tasty har hun funnet sin egen nisje, som er litt halvskitten garagesoul (i den grad det finnes noe slikt) med innslag av rock og funk, på kraftig og rytmisk bass. Tasty anbefales med god samvittighet.