You In Reverse

Built to Spill

CD (2006) - Warner Bros. / Warner Music

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Perfect pop!

Legg bort sørgebåndet, tørk tårene og heis flagget! Verdens beste popband er tilbake fra dvalen.

Allerede anslaget på Goin' Against Your Mind er lovende i all sin energiske utfoldelse, og gir en umiddelbar pekepinn om at bandet som alle tilhengere av brilliant popmusikk har savnet daglig siden 2001 endelig er tilbake. Her er de storslagne ("episke") kvalitetene fra Perfect From Now On (97), den skarpe produksjonen fra Keep It Like a Secret, 99 (merk at Phil Ek ikke styrer spaker for førte gang på lenge) og melodiene fra, vel, fra hele karrieren, meislet inn på snaue 9 minutter uten ett - ett - eneste kjedelig øyeblikk. Med stadige vekslinger, hooks, nydelig gitarspill inkludert en bunke soloer, hurtigmotorikk og ikke minst Doug Martsch' skjøre falsett. For et overskudd! For en glede!

Nå dempes energien noe utover etter denne brillefine åpningen, uten at det skader platens kvaliteter altfor mye. Er det noen som kan lire av seg lyden av classic amerikansk rock (fra Neil Young til Dinosaur Jr.) og 80-talls indiepop vs. 70-talls psykedelia er det Built to Spill.

På Traces, Liar og korte Saturday senkes tempoet til mid, stemningen til front porch og intensiteten til slacker. Men båret frem på en delikat måte med lett og ledig poplek og ren, fyldig studiofinish. Built to Spill er både intrikate og umiddelbart catchy, de kombinerer jam med struktur og indie-estetikken med et velformulert sound som på sitt beste er helt uimotståelig. På You In Reverse er de stort sett opp mot sitt beste, selv om de av og til tenderer å miste tråden på hvor de vil gå med sine melodier. Denne platen troner rett under Keep It Like a Secret og Perfect From Now On.

Gitarspillet er som alltid skinnende og Martsch/Jim Groth flyter uanstrengt sammen i utbroderende soloer av psykedelisk solskinn (Mess With Time, punchy Just a Habit). Derfor funker også låter som Wherever You Go og poppunka Conventional Wisdom, selv om de ikke bobler like mye over av energi som Goin' Against Your Mind. Etter en snau time runder de av med The Wait, som ikke er så ulik avslutteren The Weather fra Ancient Melodies of the Future (01).

Det er sikkert fullt mulig å være mer kritisk til You In Reverse enn denne anmelder, noen vil nok hevde at de her hverken når proporsjonene til nevnte Perfect... eller har skrevet like sterke melodier som tidligere. Det er ikke jeg enig i, men det er et moment som bør noteres av mer nøkterne tilhengere av dette orkester. For mitt vedkommende har det blitt en daglig glede å sette seg ned med denne platen, og det skjer bare ikke så altfor ofte. Det er bare å ønske velkommen tilbake, og måtte dere bare snart ta turen ut av bakgården i Boise for en gangs skyld!

You In Reverse vil ikke overraske noen, og åpningen blir stående igjen som platens aller beste. Men Built to Spill er tilbake akkurat der vi vil de skal være: Som verdens beste popband akkurat nå. Alle som mener noe annet havner i den sorte gryte.