Trans-Europe Express - Kraftwerk (1977)
The Man-Machine - Kraftwerk (1978)
Electric Cafe - Kraftwerk (1986)

(7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7)

It's More Fun to Compute

En helstøpt bauta av et album med fantastisk pur techno pop.

Det skulle gå tre år etter Man Machine før Kraftwerk igjen lot høre fra seg. Nå var den teknologiske tematikken innsnevret til først og fremst å gjelde datamaskiner, og fokus på denne platen dreier seg primært om variasjoner av kjærlighet til disse nyteknologiske apparatene. Computer World legger bak seg en del outrert eksperimentering som de foregående platene alle hadde innslag av, og konsentrerer seg om lettere tilgjengelige popmelodier. Fortsatt er stilen naivistisk, og tekstene går enda lenger i nerdete og pussig fortellerstil. Musikken preges i sterkere grad av fortreffelige melodier og arrangementer som umiddelbart fascinerer og fenger. Titlene og tekstene beveger seg i sin enfoldighet på kanten av det parodiske, der gebrokne tyskere blottlegger sin kjærlighet til alt som lukter av computere og personlig teknologi. Allikevel er dette en mer helstøpt plate, med gjennomgående forbløffende futuristisk pop som legger seg fort på øret. Låta Computer Love klarte også som eneste Kraftwerk-låt sammen med The Model å toppe singlelistene i England.

Med Man Machine etablerte Kraftwerk seg som hitmakere, og som solide bidragsytere til den moderne musikkens fremskritt. Og det var med Computer World at deres techno pop slo ut i full blomst. Ikke bare med singelen Computer Love, men også med låter som Pocket Calculator, som ble sluppet i minst fire forskjellige språkdrakter. Albumene foreligger i tysk og engelsk versjon, men tekstlinjen "I'm the operator with my pocket calculator" er nok mer kjent enn " Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand", som den lyder på originalspråket. Pocket Calculator var også viktig under Kraftwerks konserter, da bandets medlemmer under denne låta forlot sine faste plasser og gjerne gikk til scenekanten, der de lot publikum trykke på deres kalkulatorer. "By pressing down a special key, it plays a little melody". Smalt og sært som underholdningsklimaks, javel, men helt fantastisk moro for alle som gjennom disse ekstremt gjennomførte tyskerteknokratene føler et snev av computer love.

Alle gjenkjennelige Kraftwerk-elementer synes spisset og optimalisert på Computer World. De robotiske rytmene, det fokuserte uttrykket og det intrikate samspillet mellom synthtemaer som flyter inn og ut av hverandre gjør totalopplevelsen av denne platen til en fryd. Hver minste detalj er perfekt plassert og uovertruffent produsert, fra stemmeklippene som avslutter Computer World..2 til avslutningen av Computer Love, der alle melodipartier veves sammen og blir en herlig symfoni av synthlinjer og digitalisert rytmikk. De korte og melodiøse poplåtene med den friske, kalde og elektroniske dominansen la veien åpen for electro- og synthbølgen som er videreført av artister som Cabaret Voltaire, Gary Numan, Soft Cell, New Order og Depeche Mode, for ikke å nevne en uendelig lang rekke med andre. Både new wave, synth, EBM, electro, techno og hip-hop er Kraftwerk en enorm takk skyldig. I det hele tatt er det ikke mye av den moderne musikken i ettertiden som ikke inneholder momenter som opprinnelig er unnfanget i Kling Klang Studio i Düsseldorf.

Som album er Computer World helt suverent; helstøpt, tilgjengelig, fascinerende og ekstremt velklingende. Den mest fantastiske technopop på denne platen høres fortsatt renskåret og banebrytende ut, mer enn 20 år etter at den først traff jorda. Home Computer er fortsatt like egnet til å lokke frem ubevisste rytmiske kroppsbevegelser. Avslutningen It's More Fun To Compute er en liten bit av den elektroniske himmelen, innpakket i digital funk og syntetiske stemningsmalerier. Absolutt fantastisk. Som konseptplate er det også morsomt å stemme i når de gamle helter briljerer med linjer som:
"I program my home computer
Beam myself into the future"

Efrim Manuel Menuck - Plays "High Gospel"