Supersuckers
Hot Snakes

Hot Charity - Rocket From the Crypt (2002)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Rakettparty

Du veit det kanskje ikke, men denne skiva inneholder et par av de beste punkrocklåtene planeten fikk oppleve i 2002.

Nå som rock har blitt tøft igjen er det godt å lene seg tilbake på de som har holdt på en stund. De som har gått den lange og tøffe veien. Banda som har vært upåvirka av Strokes og White Stripes. Rockere som kunne lært P.O.D et og annet om hva et kult riff er. Ekstra godt er det å vite at Rocket From the Crypt holder formen. De har vært gjennom undergrunn, store selskaper, turer tilbake til glemselen og så videre. Nå har de også hatt et lite medlemsskifte siden sist i og med at trommis Atom er erstattet med Ruby Mars.

Til tross for tittelen er ikke dette liveopptak, men et vanlig studioalbum. Live From Camp X-ray er 26 minutter tettpakket med rock'n'rollpunk. Skiva er uten tvil helt i klasse med noe av det beste de har gjort tidligere. Her finnes det låter som forhåpentligvis vil overleve allverdens kjipe standardpunkrock. Plata er riktignok så kort at repeatknappen anbefales. Med på kjøpet i den lekre innpakningen får man også en rein skryte-/tulleartikkel om bandet fra rockeguru og Sympathy For the Record Industrys overhode, Long Gone John.

I'm Not Invisible er en av de kuleste åpningslåtene jeg har hørt på veldig, veldig lenge. På to minutter og 39 sekunder har de klart å fange essensen av sin egen musikk. Denne låta hører hjemme i punkrock hall of fame. På Can't Hear It introduseres et åtte manns strykeensemble. Dette høres kanskje underlig ut, men strykerne står godt til bandets allerede messingblåserkrydrede rock. Denne gjengen kommer likevel best til sin rett på I Wanna Know What I Wanna Know, som for øvrig er en annen potensiell klassiker. I tillegg får man I Can't Feel My Head som er Rocket Form The Crypt i god gammel form.

JC 2000 (trompet) og Apollo Nine (saksofon) høres bedre ut på denne skiva enn de har gjort så lenge jeg kan huske. Gitarene er i stand til å bevege jordoverflaten og Speedo høres ut som den kuleste kompisen du ikke har. Skiva er heftig og svett helt til slutt. Det er bare å håpe at gutta ikke legger seg på latsida nå, for dette lover godt for fremtidige Norgesbesøk.

Dessverre faller noen av spora ned på et helt middels godt nivå. Skiva er likevel en av de aller beste i denne avgreninga av rock som kom ut i 2002. Live From Camp X-ray er en kort festplate man ikke rekker å kjedes av, både på grunn av lengde og innhold. Skulle jeg velge meg en fredagskveldsskive akkurat nå hadde dette vært en av de aller sterkeste kandidatene.