Throwing Muses
Tarnation

A Wonderful World - Tony Bennett & k.d. lang (2002)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Eksklusivt

Elegant fra k.d. lang, som med en strøken liveplate gjør enhver samling overflødig.

Konsertalbum er noe jeg sjelden lytter til. Jeg er av den oppfatning at en konsert skal lyttes til live og ikke på plate. Dette har noe med den helst spesielle stemningen som kan oppstå på en konsert, og som sjelden vil la seg gjenskape i opptak. Jeg er nå nødt til å la noen av mine så altfor bestemte meninger gå til skamme, og gi k.d. lang, teknikere, musikere, produsenter, konsertarrangører og publikum en varm applaus for å ha vært med på å gi oss albumet Live By Request. For er det noe som gjenskapes her, så er det nettopp stemninger.

La oss uansett gjøre det helt klart at dette albumet aldri hadde blitt det det er uten k.d. langs unike stemme. Hun besitter et instrument som ligger helt i tet blant kvinnelige vokalister i dag. Stemmen hennes er dyp, og hun formidler ofte likhetstrekk med de mest forførende vokalistene fra 30- og 40-tallet; i noen tilfeller kan hun høres ut som en moderne Edith Piaf. Det som også gjør k.d. lang spennende er at hun blander den eksklusive og tilbakelente stilen med en mer rufsete country-stil, som i hennes tilfelle virker helt naturlig og som er med å skape hennes helt eget stilbilde.

På Live By Request får vi servert høydepunkter fra hele hennes repertoar. Miss Chatelaine og Constant Craving er blant mine gamle favoritter og de kommer nydelig til sin rett på dette livealbumet, blant mange andre låter. Bluesarrangementene er med på å gi oss den, igjen, forførende stemningen som hun formidler så ekstravagant, og som gir oss følelsen av å være satt tilbake til en svunnen tid. Det som også er interessant ved henne, er hennes noe mandige fremtoning som kanskje vil lure noen til å tro de vil få noe i den retningen, mens hun faktisk fremstår som en av de mest feminine sangerne og låtskriverne jeg har hørt. Kanskje er dette nettopp grunnet den eksklusive auraen som omgir henne. I mine øyne er det få kvinnelige artister som bestitter en slik aura i dag, med unntak av dronninger som for eksempel Emmylou Harris og Suzanne Vega, for å nevne et par uten sammenligning forøvrig.

k.d.lang greier da også å gi oss denne eksklusiviteten blandet med et rocka uttrykk. For "gamle venner" av k.d. lang er Live by Request et must. For nybegynnere kan nok et album som Ingenue (1992) anbefales, men ta gjerne med deg Live by Request i posen din også.