Discogogofiesta

E-Type
Scooter

(1 / 7) (1 / 7) (1 / 7) (1 / 7) (1 / 7) (1 / 7) (1 / 7)

Nada

I'm the maan, I'm the maan - Shut, shut, shut, shut, shut, SHUT UP!

Edel Records Norway flesker til med en dobbel utgivelse av den relativt ukjente DJ Loop under tittelen Klubbheadz. I en formidabel jungel av miksskiver krever det et skarpt øre og et nyfrisert blikk for å blinke ut hvilke utgivelser man skal satse ukelønna på. Med dette som utgangspunkt har Klubbheadz allerede tapt racet om lommepengene; gjennom et døvt navn og et ennå døvere cover, som pusher to skiver med henholdsvis "Ibiza House" og "Big Room House".

Vi begynner med Ibiza House, og et spedt forsøk på å cashe inn på merkevaren Ibiza. Det er ennå noen unge håpefulle som drømmer om å danse natta lang på ferieøya i sør, og Loop gjør det han kan for å gjenskape noe som var. Gjennom 16 discohouse-aktige låter i samme tempo og med likelydende formel makter han å skape en viss stemning, men variasjonen er så minimal at det ikke bygges opp noe dynamikk på denne første skiva. Med samme øs hele veien forsvinner låtene inn i hverandre uten finesser eller overraskelser som gjør at man hefter seg ved noen av låtene. På innercoveret skrytes det hemningsløst av Loop som en unik DJ hvor han i underskogen av skivesnurrere skiller han seg ut ved å blande forskjellige house-stiler i sine opptredner. Kan hende det er å ta munnen litt for full. På denne utgivelsen avslører han seg i hvert fall som en seriøst monogam DJ som ikke tar de helt store sjansene og som ikke byr på særlige utfordringer enten du hører på dette hjemme eller på dansegulvet. Selvskrytet har ingen ende på coveret, og drøye uttalelser florerer med hensikt til å heve seg selv over andre aktører; "...I am able to improvise more than others..." og "...I'm playing a variation of house styles and transforming them into my style". Loop droner i vei på dårlig engelsk på et cover overstrødd av skrivefeil, mens han heller burde konse på å imponere lytterne med innovative valg på platespillerne.

Den første skiva forsvinner i en sky av middelmådighet hvor Phats & Small låta What Would I Do er et lite høydepunkt og hvor midtpåtreet-house får sin finale med Raven Maize-traveren The Real Life. Det forklares at denne første skiva både kan lyttes og danses til, mens den andre skiva kun er ment for dansing. Nå har jeg lyttet meg igjennom Ibiza House et par ganger, uten å bli nevneverdig imponert over låtutvalget eller miksingen, så jeg stålsetter meg for en runde med Big Room House.

Etter mitt første møte med det Loop kaller Big Room House, er det i min verden ingen forskjell mellom dette og trance (her kalles det hardhouse, for å cashe inn på den mer riktige housetrenden). Dette er rettet mot pogostickviftende ungdom som ikke vet bedre, og har veldig lite å gjøre med den house-kulturen jeg har trykket til mitt bryst. Dette er form uten innhold. Lett å produsere, lett å selge, lett å gjøre en fortjeneste på. Jeg undervurderer ikke Loops innsats; han har sikkert lagt ned noen timer på å sette sammen dette utvalget og for å få det til å henge sammen, men utover dette er det ikke stort å si om produksjonen.

Dette er i samme klasse som Scooter og E-Type, og jeg kan formelig se for meg storbrystede jenter som svinger seg på innholdsløse promovideoer. Her er det ingen høydepunkter å ta tak i, men jeg har blinket ut PPK feat. Vera som en av bunnmålingene med låta Hey DJ. Dette kan selvsagt funke for tenåringer på ungdomsklubben, så det er med en viss forundring at jeg leser at Loop hadde residens på Enka og Castro i Oslo på slutten av 1990-tallet. Kan hende er det ikke så overraskende at han også har vært innom Sportsbaren for så å ende opp på Club Millenium i hovedstaden. Det er hyggelig at det ikke kun er NRK-ansatte og DJs fra de hippeste Oslo-klubbene (les: Skansen og Jazid (r.i.p.)) som får gi ut miksskiver, men denne ansamlingen meningsløs liksom-house kan i hvertfall jeg være foruten. Styr unna hvis du har lagt bort den selvlysende dansestaven for godt.