You In Reverse

Built to Spill

CD (2006) - Warner Bros. / Warner Music

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Tilbake

Det er fortsatt grunner til å hente fram de tidligere albumene.

Det er godt å ha dem tilbake, det er i hvert fall helt klart. Med unntak av et halvvellykket deltablues-inspirert soloalbum fra Doug Martsch i 2002, er det fem år siden vi hørte noe fra denne gjengen. Det er også godt å høre at de låter som i gode, gamle dager.

"Ancient melodies of the future" var en mettet, studioperfeksjonert og pop-polert plate. Selv om den inneholdt mange store låter og øyeblikk, ble den litt for tettpakket lydmessig for min del. Det ble nesten alltid de tidligere albumene som fant veien til spilleren når jeg fikk en gitarepisk-indie-kløe som bare Built To Spill kunne kurere. "Ancient melodies" ble for kontant og kompakt når jeg trengte hulrom, tid og gitarer som kom dalende ned fra ionosfæren. Sånn sett passet den langt bedre på fest enn i godstolen med en kaffekopp.

Nå er de episke aspektene tilbake; lydmessig plasserer "You in reverse" seg et sted mellom "There's nothing wrong with love" og "Perfect from now on".

Selv om man på de fleste låtene selvfølgelig kan høre langt flere gitarer enn det er mulig for to gitarister å spille på én gang, og det dukker opp noen ekstrainstrumenter som vibrafon og orgel her og der, er hovedfokus her på bandet. Trommer, bass og to gitarister. Dette er ikke Doug Martsch og Phil Ek (for første gang siden på årevis er han fraværende) som bygger popkonstruksjoner i studio mens de deler ut stemmer til de tilstedeværende musikerne. Dette er bandet Built To Spill som har øvd inn 10 låter og tatt dem med i studio.

Så det er godt å ha dem tilbake på flere måter, og den følelsen lar seg slettes ikke rikke når jeg trykker "play" og hører "Goin' against your mind" åpne med en insisterende og uimotståelig trommebeat og påfølgende gitarriffing i to fulle minutter før vokalen kommer inn. Når jeg i tillegg ser at flere av låtene passerer 6-minuttersmerket, er vel alt på plass slik det skal være?

Vel, ikke helt.

Det er godt mulig jeg stiller for høye krav. Når jeg hører en plate fra Built To Spill som låter som "Perfect from now on", skjer det noen pavlovske reaksjoner i hodet mitt som gjør at jeg også forventer den samme gjennomgående låtkvaliteten. Det er jo nesten ikke mulig. Og de får det heller ikke helt til, selv om de er godt på vei i riktig retning.

Låter som "Saturday" og "Gone" er jo hyggelige nok, og inneholder umiskjennelige Martsch-soloer som kiler nedover ryggen. Men låtene holder ikke i lengden. Ikke egentlig. Tror jeg. Det er nok ikke for ingenting at jeg allerede har glemt hvordan vokalmelodien på avsluttende "The wait" var når den kulminerer i et ukjent antall gitarer. På den annen side skal vi være evig takknemlige for fulltreffere som nevnte "Goin' against your mind", "Wherever you go", og ikke minst "Conventional wisdom". På typisk, klassisk Built To Spill-vis gjør de meg glad i livet, verden, gitaren og rocken, og får meg til å glemme det meste annet i de minuttene de varer. Og det er slettes ikke noe man skal underkjenne.

Det er i det hele tatt mye å bli glad av på "You in reverse", men jeg sliter litt med å identifisere om det bare har med lydbildet å gjøre, eller om det er låtene som gjør det. Form versus innhold, med andre ord, og den store forskjellen når det gjelder musikk er at gleder knyttet til det første ofte er kortvarig, mens gleder knyttet til det andre nesten alltid er langvarig.

Enn så lenge kan det jo for så vidt være det samme, det er bare å skru opp volumet.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på pstereo.no,
der den fikk karakteren 7/10