AC/DC
Backstreet Girls

Burnout - The Carburetors (2003)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Trepunktsplan for Carburetors

Fra Småbarnsløkka til Harryland i 120: Hvis du ikke liker dette, så liker du ikke essensiell rock.

Rock'n'roll-veteranene The Carburetors har signert med tyske Bodog Music og har i den anledning spilt inn sine beste låter på nytt. I tillegg har de spilt inn tre nye spor som er med på denne plata. Ifølge promoskrivet er det dette produktet som "sammen med heftig turnering skal være med på å lansere bandet med brask og bram internasjonalt". Uten ironi eller negativitet får vi håpe det går bra.

Rock'n'Roll Forever kan anmeldes i forskjellige sammenhenger.

Eksempel nr. 1:
Dette er ypperlig bilstereo-musikk! Kjør plata inn i CD-spilleren når du setter deg inn i bilen og glir ut hjemmefra i Hensynfullhetsveien i Småbarnsløkka i første/andre-giret, og videre ned til Sinsenkrysset til du når motorveien nedover mot Halden/Svinesund og så akselerer opp i 5. giret og holder farten fra 100-150 km/t bortover, dette er det perfekte soundtracket til the white line fever. Og da, med The Carburetors på full guffe nedover til Harryland, da er du virkelig trafikk-farlig. Dette er ikke musikk som roer deg ned, la dama være igjen hjemme for hun vil få hjerteattakk, musikkens intensitet vil inspirere deg til farlige forbikjøringer og hensynløs adferd i trafikkbildet. Og låtene på plata har da også metaforer som henspeiler til bilkultur og mer til med titler som Burning Rubber, Crank It Up og Burnout. Lydbildet minner mye om gode, gamle Motorhead anno 1980 (Ace of Spades-perioden): Korte, harde låter med en brennende ekspotte-bass tilsatte dundrende trommer og intense, skrallende riff-rules rock'n'roll-gitarer. Det høres i så måte med til historien at The Carburetors er avbildet på forsiden av siste utgivelse av Scan Bike, Hells Angels i Skandinavia sitt bike magasin.

Eksempel nr. 2:
Dette er ypperlig partymusikk! Sett på denne plata når du vet at festen kommer til å vare på det planet hvor mat og søvn ikke er så nødvendig lenger og en snøscooter-sandwich kommer til å bli frokostblandingen din de neste tre dagene. Feel Alive, Whole Town Is Shaking og Fast Forward Rock'n'Roll blir sentralnervesystemets høyspente mentale aerobics øvelse de neste timene. Eller sagt slik: Musikken rocker som bare faen. Hvis du ikke liker dette, så liker du ikke essensiell rock. Det er umulig å ikke føle godhet for disse folkene. De kjører så hardt på med så mye overbevisning i sitt perfeksjonerte spor, med sitt glimrende image, at du vil føle deg som et drittsekk hvis du slakter dette produktet.

Noe som bringer oss over på nr. 3:
Hvis du er en type som lytter til musikk slik en lingvistikk-professor analyserer syntaksstruktur så er ikke The Carburetors noe for deg. Carburetors er ikke interessert i å bli det nye Mahavishnu Orchestra. De driter i intellektuelle musikkanalyser og har ingen interesse i at slike adjektiver som "nyskapende" eller "grenseoverskridende" nødvendigvis skal bli brukt om dem. På den andre siden vil også DDE-fans få problemer med The Carburetors.

The Carburetors er rå rock'n'roll, liker du ikke det så hold kjeft og finn noe annet i platebingen. Dette er upretensiøs, tradisjonsbundet, femte girs rock'n'roll. Det er det heller ingen ting galt med.