Nick Holder
Future Sound of London
Groove Armada

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Varmt og vakkert.

Finsk mann tryller fram magisk kosehouse, fin fløyelshouse og kafévennlig elektronika.

Med et navn som Jori Hulkkonen skulle man kanskje tro det at dreide seg om heseblesende techno av den hardere sorten. Det gjør det altså ikke. Etter fire plater, og dj-opptredener i Norge, er han her til lands trolig mest kjent under sitt døpenavn, men han har også utgitt musikk under navn som Midnite City Soul Affair og Jaws. Hulkkonen er nå finsk ambassadør for melodiøs techno og mykhouse av den mest behagelige sorten. Utgiver av herlighetene er ingen ringere enn Laurent Garniers F Communications, så kvaliteten skulle allerede være sikret.

På Different handler det hovedsakelig om fin fløyelshouse og kafévennlig elektronika. Innslag av ambient jazz finner man også, som i den svært lavmælte åpningen We Are Rising Sun. Varme strykere setter tone til mykt innpakkede rytmer på "sitte inne når det regner"-kosehouseren You're My Exuse For Being Me. Så langt er ikke platen annet enn et frydefullt bekjentskap med tilbakelent solnedgangsmusikk.

Og det fortsetter også i den snille tralten, med varme lydkulisser og avslappede middelhavsrytmer. Det er stemninger man kanskje ikke forbinder med Finland, men like fullt utstråler platen en overbevisende døsig lykksalighet. På sporene med vokal overdøver ikke stemmene instrumentene, men tilpasses heller stemningen og tilfører den varme. Produksjonen er så delikat at Hulkkonen akkurat nå trolig kunne solgt meg kokt torsk uten at jeg ville reagert nevneverdig.

Selv når tempoet settes opp et hakk og rytmene blir mer markante, holdes stemningen svevende og drømmende uten å bli klissete. I så måte er Strangefaith og Miniaturized mesterlige eksempler på interessant "chillout". Innimellom kan man få med seg små og større drypp fra den melodiøse delen av Detroit, noe som glir ypperlig inn sammen med Hulkkonens produksjon av deephouse og baleariske krumspring. Dette kunne vært den beste Ibiza-samleren for folk som holder seg unna titler med øyas navn, og den beste chilloutsamleren for folk som ikke kjøper "chillout". I tillegg er det en knakende god ambient techno-plate, hvis man skal begynne med kategori-rytteri.

Different inneholder en deilig blanding av melodiøs techno for hode, sjel og sinn, med velbalanserte innslag av myk vokal, forsiktige rytmer og organisk vellyd. Alt pakket inn i et usedvanlig behagelig og varmt lydbilde.

Den glitrende avslutningen Latin Taiga er ti minutter og elleve sekunder i himmelen.