Palace Brothers
Smog

A Warm and Yeasty Corner - Appendix Out (2002)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

En gammel vind blåser over høylandets sletter

Den tredje utgivelsen fra skotske Appendix Out er deres beste så langt.

Ali Roberts’ Appendix Out har gjennom 90-tallet opparbeidet seg en høy stjerne innen den alternative folkscenen, ikke minst takket være taktisk samarbeid med de amerikanske guruene Will Oldham (Palace) og Jason Molina (Songs: Ohia). Selv om skottene lett kunne ha sneket inn noen låter blant disse uten at det hadde skapt store stilbrudd har de likevel sitt distinkte uttrykk: Sår vokal krydret med antikke fraser, folk-instrumenter som skaper en tidløs atmosfære. Viljen til å benytte det tradisjonelle på en utradisjonell måte, og på den måten bli innovatører innen europeisk folkemusikk/alternativ rock. Denne gangen godt utnyttet av psykedelia-popens Petter Smart, Sean O’Hagen (High Llamas, The Aluminum Group m.fl). Han lykkes i å berike platen med et både fyldigere og bløtere uttrykk enn tilfellet var på de to foregående skivene, The Rye Bears a Poisen og Daylight Saving.

Appendix Out legger som ventet ikke opp til den store pubstemningen med Night is Advancing. Som det ligger i tittelen er dette en ferd mot natten, med all dens skjønnhet og hemmeligheter. Rundt platens tyngdepunkt, Fortified Jackdaw Grove – et skremmende, nakent epos - trilles det likefullt frem melodiøse perler av hypnotisk kvalitet, og selv om det tar litt tid før de enkelte melodiene setter seg, er stemningen konstant. Hvis svartedauen skulle beskrives med musikk, er Appendix Out de rette fortellerne. Platens gem gjemmes forøvrig helt til slutt, Organise a March, som trolig er det nærmeste disse kan komme en power-pop radiohit. ”Could they raise a flag? Could they take the cross serious? Could they organise a march? Could they stand and clap in unison?”
Ja, det kan de.