Digable Planets
J Dilla/Jay Dee
Madlib

(7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7)

Kanskje er det sånn kjærligheten smaker

Kruttet er oppskutt, Proviant Audio skyter fra hofta.

Debuten til Proviant Audio minner meg om alt som er godt, inkludert noe jeg ikke kan sette fingeren på. Mulig det er tidlig ungdomstid, litt smugrøyking med kompiser, kanskje er det når hele den gamle gjengen din samler seg og alt er som før, kanskje er det våren? Det første sporet på debuten til Mathias Stubø, under navnet Proviant Audio, heter Spring Is Here. Noe er her i alle fall, og jeg er totalt begeistret, klisjefylt, fortapt i det.

Real Love Tastes Like This er så bra at jeg mister all beherskelse og hengir meg til skamløs skryt. Det har vært lenge siden et album har tikket så mange av boksene mine. Dybden i produksjonen, de perfekt timet beatsene, de deilige, myke vokalene som legges på akkurat på de rette tidspunktene myker opp kroppen – jeg blir helt årtidsbetinget og smelter. R&B-rytmer, klapping, dype, seksuelle vibes, orgelakkordene – lydbildet i sin helhet blir optimalt av den lengtende, men samtidig oppløftende og perplekse trompeten vi finner på størstedelen av sporene.

Selv om jeg ikke klarer å sette fingeren på hvilken følelse det er det bearbeidede og gjennomførte Real Love Tastes Like This-albumet gir meg, vet jeg veldig godt hvilke referanser jeg får. For her er et album av en artist som høres ut som han har vokst opp på bakrommet til Sounds of the Universe, som har fått morsmelken med hele Blue Note-katalogen. Referansedelen i denne anmeldelsen blir lang, da referanser en stor del av Proviant Audios lydbilde. Han finner ikke opp kruttet, men fyrer av så treffsikkert at det til tider føles som kruttet er oppskrytt/oppskutt.

Her tas vi med gjennom en classy musikkhistorie, fra jazzens tidlige klassiskere med de store som Davis og Coltrane, til bossa novaens tidlige bølge med pionerer som Bossa Tres, vi svinger innom det formidable selskapet til 70-tallets Gil Scott-Heron og Brian Jackson, litt senere henger vi med Paul Weller og Mick Talbot, hilser på Digable Planet, lounger med Nusoul-stjernene Jil Scott og D'Angelo og hiver oss inn i Stone Throws beste, Madlib og J Dilla – det hele avsluttes i Londons Boiler Room med nykommer, Sampha, bak spakene. Et åpenbart spørsmål dukker så opp: Gilles Peterson, er det deg?

Å dra frem spesifikke spor er like enkelt som det er vanskelig. Egentlig vil jeg dra frem alle, detaljrikt fortelle om hver enkelt bassgang jeg går meg vill i, utdype om hvordan vokalen på Hey Let's Do it av Proviants med-Tønsberger, Jabaman, gir den nødvendige edgen, eller de søte samplesene hentet fra diverse TV-programmer som er sjarmerende og velintegrerte, kanskje øyeblikket når vokalen kommer inn på Who's Got Soul – også marimbaen som suser i bakgrunnen og gjør seg bemerket når det trengs, men jeg skal ikke gjøre det, for jeg ville ikke drive med favorisering.

Helt enkelt og greit kan jeg berette om Proviant Audios fantastiske debutalbum til kuene kommer hjem, men allikevel klarer jeg ikke sette fingeren på følelsen som Real Love Tastes Like This vekker i meg. Men plutselig så slår det meg at kanskje er det den, den der kjærligheten – har det vært så lenge siden jeg smakte på den? Proviant Audio fungerer iallfall som en intens appetittvekker.