Auf der Maur
Skunk Anansie
System of a Down

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Alpha Female

Fra Urørt via Zoom og Fight Club til debutalbum spilt inn med superprodusent; hypen har naturligvis vært massiv, men lover litt mer enn den kan holde.

At lille Norge vet en del om hvordan man skal hype et band tror jeg ikke det er mye tvil om. Jeg har hele tiden hatt et inntrykk av at Animal Alpha har vært et av disse bandene som ulike aktører bare ville skryte opp i skyene, som for å se hvor langt det kunne ta dem - selv om de egentlig vet at de ikke er noe særlig til band. Så om jeg hadde et feil utgangspunkt før jeg satte Pheromones i stereoen første gangen skal jeg ikke uttale meg om, men at jeg ble på flere måter ble positivt overrasket er helt sikkert.

Vokalist Agnete Kjølsrud er den fødte frontfigur, og er visstnok et "fyrverkeri på scenen". Hun er nok det elementet av Animal Alpha som imponerer mest også på skive, med en vokal som fremstår som passe schizofren og frenetisk på måten hun bytter mellom den uskyldige ungpikevokalen til den brutale skrikinga.

Bundy var, og er enda, en knall låt, men resten av skiva sliter med å komme seg opp på samme nivå som den. Billy Bob Jackson åpner skiva på en svært lovende måte, men etter dette er det dessverre langt mellom høydepunktene. Nevnte Bundy, sammen med Deep In er unntakene. Deep In scorer høyt, mye på grunn av en fet, cruisy basslinje som går gjennom hele låta, og er i det hele tatt svært behagelig samtidig som den har trøkk. Catch Me og 101 Ways er et godt eksempel på motstykket, hvor det virker som om bandet er på tomgang. 101 Ways er for øvrig balladen til Animal Alpha, og jeg tror nok de er best tjent ved å kjøre full guffe hele veien, for dette kler dem ikke noe særlig.

Pheromones er vel kanskje ikke så kritisk dårlig som jeg skal ha det til så langt. Noe av det som gjør den interessant er en svært tung og kledelig produksjon som Sylvia Massy står bak (Tool, Smashing Pumpkins, Johnny Cash, Seigmen). Solid produksjon er likevel ikke nok til å skjule det faktum at skiva mangler de gode låtene. Kjølsrud er i storslag for det meste, men trenger virkelig bedre låter for at det skal fungere. Likevel er det godt å kunne konstatere at det er såpass med variasjon i norsk musikk, man kan vel trygt si at Animal Alpha skiller seg ut fra resten for øyeblikket. For selv om det skranter på låtene, er det liten tvil om at Pheromones viser et band som med et knippe gode låter ville hatt mulighet til å lage et monster av et album. De har de tunge, aggressive riffene, de har vokalen og de har laget et debutalbum som mest av alt burde være et godt utgangspunkt for hva som kommer etter.

Debutskiva til Animal Alpha ender dermed opp med å være en svært ujevn affære, hvor høydepunktene skiller seg kraftig ut. Den fremste styrken er uten tvil vokalist Kjølsrud, som har en enorm porsjon personlighet i stemmen sin. Det kan også til tider virke som skiva er systematisk bygd opp rundt akkurat det, men det kommer nok av at mange av låtene i dette tilfellet ikke holder mål. Det kan nok hende at Animal Alpha kommer sterkere tilbake neste gang - de er tross alt et relativt ungt band. Til da får Bundy slite stereoen enda en stund.