The Early Days

The Early Days

CD-EP (2008)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Debut som smaker godt

Inspirert av indierock fra 80/90-tallet - så kan det vel ikke gå galt...

The Early Days fra Stockholm henter inspirasjon fra 80- og 90-tallets indierock. En miks som for mange har vært svært vellykket tidligere. Bandet har svært kort tid sammen, og etter en mindre håndfull konserter er de nå klare for sin første utgivelse.

Allerede åpningen tyder på at det er en talentfull gjeng vi har med å gjøre. De to første sporene er så klassisk 90-talls indierock at det kunne ha godt å ha glidd inn på Rides klassiske EPer fra perioden. Men likevel er det korte og lettere psykedeliske Flowers som får meg til å bli helt konsentrert. Men etter bare i overkant av halvannet minutt er det slutt. Uansett har de her fått meg interessert med dette vakre, 60-tallsinspirerte sporet.

Beste låt er nok likevel Someone, med vakkert og melankolsk gitarspill som får meg til å tenke tilbake til Johnny Marrs fantastiske fremføringer i The Smiths. Men for å ikke ta helt av; det er fortsatt et lite arbeid som skal utføres før de kommer på dette nivået. Platas svakeste spor avslutter det hele og får dermed beina godt plantet i gulvet igjen.

Vokalist Martin har en mørk, svevende stemme som enkelte ganger får meg til å tenke på at han kunne ha vært lillebroren til Scott Walker. Ellers er resten av bandet stødige, uten at de briljerer med tekniske finesser. Ser man på kvintettens korte levetid har de presentert en vellykket debut som inneholder fem låter der to er glimrende, tre gode og en litt svak. Produksjonen virker dessuten litt spinkel, og de kunne ha lagt større vekt på å krydre med et bredere lydbilde. Jeg skulle også ønsket at de kunne klint til med litt mer galskap og ikke vært så forsiktige.

Uansett er EPen et glimrende utgangspunkt for den videre karrieren. Heldigvis (kanskje?) for bandet, så er ikke debuten noen klassiker, og fallhøyden er derfor ikke så stor. Tiden vil vise om The Early Days vil nå langt, men disse fem sporene viser et band som har massevis av talent, og kan i løpet av et år eller to gjerne skape et fullgodt album.

The Thing - Garage

(Smalltown Superjazzz)

Fra det marginale til mainstream. The Thing viser vei.