1999 - Prince (1982)
Purple Rain - Prince (1984)
Around the World in a Day - Prince (1985)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Sexuality is all I'll ever need.

Ikke det mest bemerkelsesverdige Prince-albumet, men viktig for mannens vei videre.

Controversy blir ofte oversett når man skal oppsummere Princes viktigste utgivelser på 80-tallet. Albumet er inneklemt mellom to av hans mest trendsettende utgivelser, og Controversy blir derfor ansett for ikke å være spesielt viktig for retningen Prince tok tidlig i karrieren. Det er hevet over tvil at Dirty Mind var et viktigere veivalg for Prince og at 1999 bød på kommersiell suksess, men Controversy videreutviklet og foredlet det ekstreme uttrykket som preget Dirty Mind.

Controversy domineres av singelutgivelsene Sexuality, Do Me, Baby, Let's Work og tittellåta, som også er de sterkeste sporene på albumet. Utifra titlene kan man lese seg til at disse låtene til en viss grad fulgte opp de seksuelle refereansene som gjennomsyret Dirty Mind. Produksjonen er glattere på Controversy sammenliknet med det rufsete lydbildet på Dirty Mind, og i ettertid hører man tydelig at det var Controversy som bidro sterkest til etablere det som utviklet seg til Minneapolis-soundet i løpet av 80-tallet. Den spinkle instrumenteringen på Sexuality og Controversy, sammen med utpreget bruk av trommemaskin og keyboards, utviklet seg til et særpreget lydbilde som for alltid vil kobles opp mot Prince og hans disipler i Minneapolis på 80-tallet.

Tittellåta introduserte sammensmeltingen mellom religion og sex, som siden har gjennomsyret alt Prince produserte på 80-tallet. Å inkludere en resitasjon av Fader Vår i en låt med tekstlinjer som: "People call me rude / I wish we all were nude / I wish there was no black and white / I wish there were no rules", var meget oppsiktsvekkende i 1981. Et annet særpreg med Controversy var skiftet i innholdsmessig fokus. Mens Dirty Mind var hektet på kjønnslig aktivitet, retter nå Prince oppmerksomheten mot samfunnsmessige spørsmål i Sexuality, Ronnie Talk To Russia og Annie Christian. Med unntak av Sexuality, er ikke dette de låtene på albumet som introduserer de mest interessante musikalske krumspringene, men fokus på lederskap og "gun control" var kontroversielt nok i Reagans USA.

Singelen Do Me, Baby lanserer det som skal bli et av Prince' kjennemerker på 80-tallet; den saftige balladen som er full av dampende elskovssyke. Do Me, Baby utgjør starten av en rekke låter som har fulgt Prince de siste 20 årene, og inkluderer klasiske perler som The Beautiful Ones (1984), Adore og Slow Love (1987), samt When 2 R In Love (1988). Det er de svake låtene, som Ronnie, Talk To Russia og Jack U Off, som trekker ned helhetsinntrykket på albumet. Disse låtene mangler trøkket til de mer poppete låtene Private Joy og Let's Work, som i større grad peker ut retningen som oppfølgeren, 1999, skulle ta ett år senere.

Controversy er ikke et like sterkt album som forgjengeren, men hvis Dirty Mind etablerte Prince som trendsettende artist er det produsenten i Prince som viser seg frem på Controversy. Lydbildet som dominerer albumet har fulgt Prince og hans biprodukter The Time, Sheila E, The Family, Vanity 6 og Appolonia 6 gjennom store deler av 80-tallet.