Underworld
Björk
Jesus and Mary Chain

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Songs from the Cwcwll

Dobbel CD med musikk fra Cymru. Et godt utgangspunkt for å bli litt bedre kjent med hva som rører seg der.

Velkommen til konsonantangstens arnested, Wales. Her kan du høre fremmedartede låttitler som Gyda Gwen (With a Smile), Hwyl Fawr Heulwen (Goodbye Sunshine), Cwcwll (Hood) og Llawenydd Heb Ddiwedd (Never Ending Joy) på radioen, noe som for oss nordboere gjør musikken mer eksotisk enn den nødvendigvis er. For når det gjelder materialet på denne platen så er det av ganske så gjenkjennelig art hele veien.

Walisisk musikk har for meg begenset seg til relativt etablerte navn som Super Furry Animals, Gorky's Zygotic Mynci, Reinhallt H. Rowlands og Catatonia. De er alle representert på denne samleren fra plateselskapet Ankst, som siden 1988 har gjort sitt beste for å vise at Storbritannia er mer enn London, Glasgow og Madchester. Ankst ble dannet av de to studentene Alun Llwyd og Gruff Jones på slutten av 80-tallet, som begynte å gi ut kassetter i hjemlandet. Brukbart salg og økt aksept av sitt eget språk fikk de to til å satse videre, og Ankst består fortsatt.

Radio Crymi Playlist bærer undertittelen Vol.1 1988-1998, så da er det vel lov å håpe at det også kommer en volum II om noen år. Ankst produserte åtti titler i løpet av denne perioden, og til sitt 15 års jubileum har de altså fått lov til å velge seg ut sine personlige favoritter. Det har sikkert vært utfordrende nok, for Ankst høres ut til å ha gitt ut mye spennende plater fra en variert katalog.

Waliserne virker frisinnede nok med en original vri om sin popmusikk, selv om det selvsagt ikke er vanskelig å finne likheter med særlig den engelske scenen. Her serveres vi pur pop fra Topper og Gorky's Zygotic Mynci (blant annet perlen Diamonds O Monte Carlo), bråkepop med Super Furry Animals, industriell støyrock fra Ty Gwydr, vever pop fra Mely og elektronika/dance fra WWZZ, Traddodiad Ofnus og Llwybr Llaethog. Mørkemenn som Reinhalt H. Rowlands og David Wrench viser en grimmere side av Wales, et land av slitne gruvebyer og nedlagte stålverk. I det hele tatt virker Ankst som et passende navn på dette selskapet. Et mindretall av disse sporene har en "feel-good" stemning, snarere preges svært mange av skitne fabrikkpiper, arbeidsledighet og endeløse rekker med anonyme murhus. Det fremmedartede språket virker positivt inn for de fleste låtene, mens de få engelskspråklige ikke markerer seg i samme grad. Jeg oppdaget vel ikke akkurat noen skjulte skatter på denne samleren, og inntrykket jeg sitter igjen med er at det finnes en underskog av band i Wales som særlig skylder Joy Division, The Smiths og Jesus & Mary Chain en stor takk (som sikkert også skyldes at disse låtene er hentet fra perioden 88-98). De beste kuttene kommer fra de mer etablerte artistene jeg har nevnt, ellers vil jeg trekke frem Geraint Jarmans sløye tropico Tref Lundinuium (London Town), Björk-lignende Ectogram, alltid eksperimenterende Datblygu og litt ren Walisisk nytelse i duetten mellom Gorky's Zygotic Mynci og Reinhallt H. Rowlands, Iechyd Da (som betyr Good Health) som noe av det beste denne platen har å tilby.

Omslaget er tykt og består av en fet booklet med en rekke coverbilder og noe informasjon om låtene. Som groover kunne jeg selvsagt foretrukket mer info om hvert enkelt band, opphavsted, medlemmer etc., men det er ikke prioritert her. Et annet viktig moment er at Ankst utga mye musikk på morsmålet (uten at de hadde en bestemt policy på dette), og de fortjener all ære for å ha presentert så mange artister på sitt marginale språk - og det er kanskje lov å håpe at de kan være en inspirasjon også for våre oppegående selskaper her hjemme?

Ankst Records: Radio Crymi Playlist skjuler ikke de helt store skattene, men som en innfallsport til en noe oversett del av moderne europeisk populærmusikk er dette en uvurderlig samling.