The Clean
The Church
Alex Chilton

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Giwi Te Kilgour!

Kan David Kilgour være New Zealands svar på Alex Chilton og Tom Verlaine? Frozen Orange gir oss flere opplysinger om denne saken.

Snurr jordkloden så langt fra Norge du kommer, og du vil befinne deg i nærheten av Midgards ersatz-territorium her på jorden, nemlig New Zealand. Selv om denne øygruppa er noe isolert rent geografisk, så har det vært et rikt musikkliv her i flere årtier. Dette inkluderer også flere alternativ-rock utøvere som har gjort seg bemerket på verdensbasis (Tall Dwarfs, anyone?). Et par artister som har markert seg som oppegående sanger-komponister de siste 10 årene er Graeme Downes og David Kilgour, også aktive i henholdsvis The Verlaines og The Clean. Graeme Downes utgav for et par år siden en sterk samling sanger ved navn Hammers and Anvils (Matador 2001), nå er det Kilgours tur til å gjøre seg godt bemerket med Frozen Orange.

Vår mann har vært aktiv som musiker siden seint på 70-tallet, og egenutviklet snart gruppa The Clean, som inkluderte broren Hamish på trommer. I 1992 kom han med sitt første soloalbum Here Come the Cars. Vår mann skriver melodiske sanger som ligger noenlunde innen samme tradisjon som Bob Dylan, Alex Chilton, Lou Reed og Tom Verlaine. Frozen Orange er det femte soloalbumet i rekka, denne gangen innspilt i Nashville med produksjonshjelp av Mark Nevers (Lambchop, Calexico, Will Oldham) og spillehjelp fra blant andre Jason Loewenstein (Sebadoh), Alan Haig (The Verlaines, The Chills) og Matt Swanson (aktiv i Nashville-bandet Clockhammer).

Faktisk setter denne plata ofte tankene mine bakover til den amerikanske gitar-rockens gullalder tidlig/midt på 80-tallet, i tillegg til de referansene jeg allerede har nevnt. Et annet perpektiv kan være å tenke seg at Jim O'Rourke og Sean O'Hagan hadde jobbet sammen med et revitalisert The Church.

Kilgour er en artist som mestrer 3-minuttsformatet. Her er 11 korte historier fortalt på småslentrende vis og nesten utelukkende spilt på "ordentlige" instrumenter. Her er mange pene gitarlinjer og litt svømmende el-piano på spor som Gold In Sound. Produksjonen er enkel og holdningen er tilbakelent. Plata varer ikke stort lenger enn 35 minutter, men det leveres mye godt melodisk stoff på denne tida. David Kilgour kan neppe kalles nyskapende, men han er en habil håndverker som gir deg nøktern og hverdagslig låtskriverkunst.