The Brand New Heavies
Soul II Soul
Arrested Development

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Kaffevariasjonar

En tidsriktig smeltedigel bestående av rolige hymner til et kaffe latte-drikkende publikum.

Den New York-baserte duoen Open Door består av Vicki Bell og Peter Adams som har slått seg sammen for å lage avslappet og sjelfylt elektronisk musikk. Mens Bell er kjent som produsent, låtskriver og medeier i plateselskapet Hipbone, er Adams en dreven keyboardist som har samarbeidet med blant annet Juliana Hatfield og Tracy Bonham. Deres debutalbum slippes på det skotske selskapet Sole Music, etter at amerikanske Hipbone stod bak utgivelsen av de to første singlene; Lights og Get Into You.

Open Door presenterer velregissert og stilfult designet soul og R'n'B, innpakket i elektroniske lydkulisser og sløye keyboardlinjer. Ved å bruke forskjellige vokalister skapes det en viss bredde i uttrykket. Den innledende Magnetic Flow setter stemningen gjennom et meget behagelig lydbilde hvor bass og trommer slentrer av gårde i bakgrunnen mens Bell og Adams nærmest hvisker til hverandre over diverse lydeffekter. Det er ikke før på Fallin' at tempoet rykkes ett hakk oppover, og lydbildet tettes til gjennom Stephen Crumps bass og scratchingen til Filthy Rich. Uttrykket er fremdeles veldig snilt, men også appellerende, først og fremst takket være Adams' varmende keyboard.

Rytmen tar over på Pleasure Tript hvor jazzsamples setter stemningen sammen med de eminente tangentene til Adams. Et soleklart høydepunkt så langt og da slagverket til Ray Grappone tar over mot slutten er låta fullendt. En cover av Pink Floyds Breathe gjør et forsøk på å følge opp den gode stemningen uten egentlig å makte den oppgaven. Både Adams og Bell legger nok av luft på stemmen i et forsøk på å kopiere Pink Floyds pinte originalvokal, men det fungerer ikke så godt. Adams vrenger keyboardet på soloen, men det blir kun en grell kontrast det silkemyke inntrykket han har gjort tidligere. Den avsluttende feedbackoppvisningen gir vei for mer gitar og flere vrengte tangenter på Open Rock. En overraskende vending sammenliknet med den avbalanserte starten, men det de vinner i dynamikk taper de i et klisjetungt musikalsk uttrykk.

Avslutningen reddes av singelen Get Into You hvor Dana Jareds vokal bærer mye av showet. Her er Open Door tilbake i den leia de fikser best med saftig soulvokal over et keyboard-dominert komp. Charis Rey tar over vokalen på den hip hop-influerte Back To The Top med det mest fengende refrenget så langt. Den stemningstunge sjelsmusikken avrunder utgivelsen med første singel; Lights. Igjen er det Adams som setter sitt stempel på låta med keyboards over Bells programmerte effekter. En finale på det jevne som oppsummerer hele utgivelsen på passende vis.