Fresh - Salvatore (2001)
Tempo - Salvatore (2002)
Luxus - Salvatore (2004)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

S is for Salvatore

Ikke så slem som tittelen kan ymte om, Salvatore velger heller å møte verdens urettferdighet med å danse hele natten.

Det føles rart å påpeke det, men Salvatore har rukket å bli veteraner i faget. Til neste år har Neu!-disiplene dronet og krautrocket seg inn i hjertene våre i ti år, og Days of Rage er deres sjette plate. Du verden som tiden flyr.

Oslo-bandet skynder seg sakte og er heldigvis fremdeles seg selv lik. Dette til tross for at produsent- og teknikerguru John McEntire denne gangen har holdt fingrene borte fra spakene, og til tross for at Salvatore for anledningen er utvidet med to engelskmenn - Anthony Barratt på gitar og Leon Muraglia på synth. Førstnevnte vil kanskje de mest ihuga postrock-togtitterne kjenne igjen fra Too Pure-bandet Billy Mahonie. Men uansett hvor mye man eksperimenter med oppskriften er fundamentet det samme - en intens og lykkelig kjærlighet til krautrock (særlig Neu!) iblandet noen fedd innflytelse fra ikkevestlig folkemusikk. I praksis betyr dette motorisk fengende og repetitiv instrumentalrock som er langstrakt, elegant og effektiv som en kjøretur på Autobahn - alle de positive sidene ved den erketyske klisjéen uten alt det historiske grumset.

Salvatore er et av de bandene som har fått dispensasjon fra det trettende maset om utvikling, om å hele tiden fornye seg. Det betyr ikke at alt de gir ut høres likt ut. For selv om strukturene i musikken stort sett har vært de samme, passer Salvatore på å variere teksturene og de små detaljene fra plate til plate. Luxus, den forrige utgivelsen som kom i 2004, viste bandet fra sin mest innesluttede, dubba og høflige side. Denne gangen angripes det mer direkte. John McEntires signaturtørre og kneppete trommelyd er byttet ut med en feitere og mer aggressiv variant. Rytmene til Karim Sayed og Kjell-Olav Jørgensen kan man denne gangen danse, og ikke bare nikke forsiktig med hodet, til. Borte er også de mer stillestående og stemningsskapende strekkene som har vært med på alle bandets tidligere utgivelser. Days of Rage starter temposterkt og offensivt med den todelte tittellåta, og derfra og ut ser man aldri seg tilbake. Dette er ikke sint og slem musikk som tittelen kan ymte om, Salvatore velger heller å møte verdens urettferdighet med å danse hele natten.

Plata avrundes med konsertfavoritten Antisuper, et herlig medrivende crescendo av en låt som fra før kun er tilgjengelig som et live-opptak på debuten Clingfilm. Det er ikke så mange band som kommer seg unna med slik graving i og referering til egen fortid, men Salvatore har opparbeidet seg pondusen som kreves. Days of Rage er rett og slett bare nok en vellykket og særs underholdende plate fra et av landets aller mest pålitelige orkestre. Måtte de krautrocke videre i minst ti nye år, og måtte de endelig få den oppmerksomheten og det platesalget de så sårt fortjener.