Solar Plexus

Karin Krog
Egil Monn-Iversen

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Morsom retroplate

Maiden Voyage er et artig samlealbum med låter man trodde hadde gått i glemmeboken.

De siste årene har det blitt populært med låter hentet fra funky soundtracks, library musikk og moog-basert musikk, som i utgangspunktet ofte også hører sammen med et annet uttrykk, for eksempel film eller reklamesnutter. Musikken har i noen år nå hatt en slags renessanse både i Norge og utlandet. Klubben Beat Basement har stått som hovedeksponent for dette i Oslo, og har oppnådd et visst ry blant de mer undergrunnshungrige youngsterne i hovedstaden. Det er forståelig at dette har slått an, for det er mye tøff musikk som ikke har fått den oppmerksomheten den fortjener. Nå har det for første gang, så vidt jeg vet, kommet en norsk samler av denne typen her til lands. Samlingen på 14 låter er gjort Lars Mørch Finborud (Lasarus) og består av låter i perioden 1966-76. Flesteparten er også signert av norske komponister.

Undertegnede har ingen kjennskap til hvor mye som er laget av denne typen musikk her i landet. Det er imidlertid mye bra musikk her, fra i utgangspunktet artister og komponister man skulle tro hadde lite eller intet til felles. Her spenner det fra kristenfunk til Arne Nordheim! Låtene er også fra en periode i norsk historie der man måtte jobbe hardt for å få kjennskap til alternativ musikk, der rocken man fikk høre på radioen var siste låta i Ønskekonserten - og man kunne være sikker på at den ble feidet ut. Dette var også perioden da tv-skjermene ble svarte på grunn av en debatt der Arne Bendiksen og Elisabeth Grannemann forbeholdt seg retten til å like glad musikk med enkle melodier. På andre siden av panelet satt artister og fagfolk som mente musikken måtte ha et budskap, og inneha et visst kvalitetsnivå. Debatten ble såpass intens at en nevekamp brøt ut og skjermene ble svarte. I kjølvannet av dette gikk artister som Arne Nordheim, Jan Garbarek, Gunnar Sønstevold, Terje Rypdal og Karin Krog sammen for å lage et kunstpolitisk manifest. Resultatet ble Popofoni i 1971, og stykket Solar Plexus fra denne er med på Maiden Voyage. Det er et merkverdig stykke musikk som minner om The Beatles' Revolution No. 9 (White Album, 1968). Her er det en kakafoni av diverse lydcollager og tilsynelatende musikalske improvisasjoner. Teksten er et rør av samtaler og reklametekster. Neppe noen hit i sin tid, men uansett et artig stykke musikalsk uttrykk.

Karin Krog står for låta som har gitt plata navn. Opprinnelig er Maiden Voyage en Herbie Hancock-låt, og her er den gjort på en særegen måte av Krog. I mine ører er dette en av de låtene som har klart seg dårligst på samlingen. Mulig det er mitt forhold til Krog, som har en bra og spesiell stemme, men dette klinger for spisst og kunstig for mine ører. Her er hun ti år etter Yma Sumack. Karin Krog synger også på Public Enemies' Watermelon Man (også av Hancock). At Krog er såpass sterkt representert henger sannsynligvis sammen med hennes tidlige bruk av elektroniske elementer, samtidig som hun selger rimelig bra i Japan, og Maiden Voyage er nok ikke kun laget med tanke på det norske markedet.

Samlingen har også med musikk fra to notorisk berømte norske dopfilmer fra 1969; nemlig Himmel og Helvete og Psychedelia Blues. Førstnevnte, der en pur ung Lillebjørn Nilsen går til grunne i narkohelvetet i København, har et særdeles fengende spor i beste John Barry-tradisjon. Inger Lise Rypdal (strengt tatt het hun Andersen til etternavn på denne tida) forelegger om narkotikaens bakside til et Egil Monn Iversen-arrangement med foruroligende blåsere og et fengende riff. Artig at man har fremskaffet denne låta fra en norsk kultfilm som også har fått et internasjonalt ry. Kjell Karlsens La, La, La med Kjell Karlsens Orkester er fengende med tøffe beats, men den tar aldri helt av før den feides ut. En tredje film-låt er det også funnet plass til med If You Could. Her dirigerer Kjell Karlsen sin datter, og den er et glimrende eksempel på hva han stod for: En fengende melodi, lytefritt arrangert med fete blåsere og innlagte fikse gitarsoloer. Låta var hentet fra Operasjon V for Vannvidd. En ikke alt for vellykket film om flykapring på norsk jord.

To av låtene på skiva er fra norske band som allerede den gang var kjente blant det rockeinteresserte publikum. Det gjelder Trondheimsbandet Difference og Østlandsbandet Rain. Hva Difference' Outside gjør her skjønner jeg ikke. Det er ganske trad rock i Small Faces/Pretty Things tradisjon. Helt greit, men ikke noe mer. Whine and Wail til Rain, derimot, er en låt med utrolig fett lydbilde og en instrumentbruk som matcher det beste av tysk krautrock. En lekkert oppbygd låt rundt et tema som gjentas i det uendelige og rundt dette er det brukt tøffe blåsere og moog. Soft Machine må være et band disse gutta kjente til. Den kristne gruppa Good News forkynner minimalt med låta Konklusjon.

Så vidt jeg kjenner til er alle låtene tilgjengelig på plate, med unntak av låta fra filmen Himmel og Helvete. Den er imidlertid hentet rett fra filmens lydspor. Hittil har den verken eksistert på vinyl eller cd. I den sammenheng kan det også nevnes at flere av sporene på plata er hentet fra sjeldenheter innen norsk musikk på plate, og kan være svindyre å gå til anskaffelse av - hvis man i det hele tatt kommer over noen dem. Andre låter er enklere å få tak i, men det kan være greit å ha dem samlet på ett brett.

Undertegnede har vanskeligheter med å se hvem denne platen retter seg mot. Denne type retromusikk appellerer nok til en marginal del av det musikkinteresserte publikum, og jeg sitter igjen med følelsen av at den ville solgt bedre for noen år siden. Det kan derimot hende at MeloDisc satser på et internasjonalt marked. Innerteksten er da også på engelsk og har mye morsom informasjon. Nevnes bør det også at Maiden Voyage er gitt ut på LP med utbrettcover (men dessverre uten Nordheims Solar Plexus) og på den måten kommer Thore Hansen flotte tegning bedre til sin rett.