Quiet is the New Loud - Kings of Convenience (2001)
Riot on an Empty Street - Kings of Convenience (2004)
Declaration of Dependence - Kings of Convenience (2009)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Forlengs inn i fremtida

En friskere og mer variert anretning enn på Quiet Is The New Loud

Bergensbølgen samler ny kraft, og skyller inn over en hel verden med sans for tidløse popmelodier, nå også i ny innpakning. Om man kjøper hypen som har omkranset herrene Bøe og Øye det siste året, eller ei, så kan man ikke unngå å la seg imponere av deres uomtvistelige evne til å konstruere universelle poplåter. Selv om jeg setter pris på guttas meloditeft og harmoniseringer, nærmer jeg meg likevel denne utgivelsen med en viss skepsis. Er dette et stunt fra plateselskapet for å hale de siste sparepengene fra fansen, eller er dette et kunstnerisk, helhjertet prosjekt?

Det er med et lettelsens sukk at jeg konstaterer, etter første gjennomhøring, at disse gutta går inn for saken med ekte interesse for å utforske hva andre får ut av deres materiale. Og plateselskapet gliser nok på vei til banken for å ha fått to glitrende album på ett år.

Som en tro kopi av sin storebror, Quiet Is The New Loud, er det åpningsrekken som imponerer mest på Versus. Fra Röyksopp, som nok en gang leverer kvalitetsvare på I Don't Know What I Can Save You From, til Andy Votels respektfulle versjon av Winning A Battle, Losing The War, er det ingen feilgrep. Fem spor som understreker de kvalitetene Kings Of Convenience tilbød på debuten, og som hviler sterkt på de popmelodiene som ble snekret på gutterommet i Bergen.

Erot, eller Tore Kroknes, leverer det som etter mitt skjønn er det sterkeste bidraget på utgivelsen med Gold For The Price Of Silver, hvor en nydelig melodilinje forenes med de fløyelsmyke stemmene til Bøe og Øye. Samplet gitar brukes som en del av rytmesporet og gir ekstra liv til et streit komp, sammen med rolig frekvensskruing midtveis.

Evil Tordivel gjør en morsom og sterkt annerledes coverversjon av Leaning Against The Wall, hvor tangenter av ymse slag utgjør hovedelementet og bidrar til en outrert, cheezy stemning. Retrostemningen føres videre på David Whitakers strykerversjon av Toxic Girl som har fått den meget treffende undertittelen "Monte Carlo 63 Version". Her er det strykerne som er det dominerende og nye elementet i forhold til originalen, som gir sporet en drømmende, ikke-en-bekymring-i-verden kvalitet.

Skiva kunne like godt båret tittelen "Bergen vs. Manchester" da de fleste bidragsyterne representerer disse to byene. Det er interessant å høre at det er de norske bidragsyterne som leverer de sterkeste sporene, og sånn sett går av med seieren.

Andy Votel er en sentral mann på utgivelsen, som sjef for plateselskapet Twisted Nerve i Manchester, hvor Badly Drawn Boy er flaggskipet, sammen med et røkkel andre elektroniske og halvskranglete acts. Alfie, Bamboo Soul, Four Tet og Riton har også koblinger til miljøet rundt Twisted Nerve og Grand Central i Manchester. Unntaket er Ladytron som har koblinger til Liverpool, og står for et tyngre, elektronisk lydbilde. De dype frekvensene, som ligger og droner i bakgrunnen på Little Kids, gir den følelsestunge melodien til Kings Of Convenience et dystert preg. Det svakeste leddet på utgivelsen er Alfies cover av Failure, som her gis en ny skrud som ikke når opp til originalens storhet. Den gnagende elektriske gitaren kombinert med Lee Gortons tørre vokal er ikke imponerende. Heldigvis redder opphavsmennene selv låtas omdømme et par spor senere, med en alternativ versjon som tilbyr tyngre instrumentering i forhold til originalen.

I sin helhet tilbyr Versus lytteren en mer variert opplevelse enn det den - til tider ensformige - storebroren gjør. Slikt sett er dette en god investering, men jeg vil nok anbefale å spandere tid og penger på originalen først. Man må passe seg for å være historieløs.