Tanakh

2 x CD (2004) - Alien8

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Det magiske teater

- bare for forrykte - Entré koster forstanden. Ikke for enhver.

Merk: Dette er en plate som ikke egner seg i alle sammenhenger, og følgende positive vurdering er gjort etter intens lytting innestengt en natt i en kirkekjeller.

Tanakh er forkortelsen for jødenes hellige skrifter, men også navnet på et av bandene til låtskriveren Jesse Poe. Sammen med mennesker som ikke er så forbasket nøye på dette med genre og stilarter - samarbeidslisten er som en telefonkatalog i den eksperimentelle himmelen - har han skapt en særegen form for americana. Vår mann Nygård beskrev deres forrige verk Dieu Deuil (2004) blant annet slik: "Tanakh høres jo egentlig ut som Valley of the Giants som utfører en varsom massevoldtekt på Tindersticks, mens Tim Buckley står i bakgrunnen og ser på."

Jeg hadde derfor forventet noe i ehh.. nærheten av melodier eller struktur da jeg ble påtvunget denne doble herligheten, men nei, Poe vil det visst annerledes. Her burde jeg skyte inn mitt nære forhold til avant garde-scenen, eksperimentelle minimalister og diverse kunstretninger, men jeg tror den bløffen skal få ligge. Jeg vil heller forsøke å beskrive hva du får servert i løpet av disse 90 minuttene slik de er for meg, men det fine er at for deg vil de helt sikkert være annerledes.

Jesse Poe har her tatt på seg rollen som Espen Askeladd og dradd ut i verden for å plukke skrap. Han kommer tilbake til slottet, for anledningen omgjort til privatklubben Pyramide-instituttet i Richmond, Virgina, med et ødelagt piano og noe annet ræl han har plukket opp på veien. Dette kan brukes! Dette skal vi spille på, sier han til de andre. Ingen "sanger", ingen "melodier", bare en eneste lang sammenhengede messe av det som ligger slengt i rommet. Han fester pianostrenger som snubletråder rundt i rommet, finner frem noen buer og trykker på Record. Slukk lyset, slipp inn rottene og så setter vi i gang!

Tanakh subber avsted som et gjenferd på stålstrenger på leting etter graven sin. Det starter monotont med et hamrende piano som banker på kistelokket, en gjentagende basslinje og mektige gitarbølger, i bakgrunnen konstante truende ekle lyder som hveser og stønner i krinker og kroker i den store salen hvor denne seansen foregår. Så... vel, så skjer det egentlig ikke så veldig mye mer. Etter et kvarters tid har du enten gått lei eller blitt så oppslukt at du ikke har noe annet valg enn å bli sugd inn i den katedralske hvelvingen til Tanakh. For den tålmodige vil det være mulig å finne nyanser og utvikling i de to "låtene" som gjør de til en konstant oppdagelsesferd. Det er en stadig bevegelse rundt pianodronene; håndtrommer, kirkeklokker, radiostøy og slikt, som skaper bevegelse i stykket og gir det en viss fremdrift. Det er tilløp til tematiske sekvenser, som aldri holdes lenge, for eksempel mer rituelle rytmer etter cirka 45 minutter. Så det skjer mye her, noe vil vi ikke vite hva er, noe kommer frem etterhvert, noe vil for alltid være gjemt i mørket. Det er kanskje derfor dette har blitt en så fascinerende plate, selv om den nok ikke kommer til å slite seg ut på platespilleren min på dagtid.

Så der sitter jeg da, finner endelig frem et stearinlys og med små, nesten uleselige bokstaver står det skrevet nederst på omslaget: