Work In Progress 1998 200-

Headphone

CD (2003) - Ici d'ailleurs... / M3

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

The sound of one hand clapping

Høres en impresjonistisk krysning av Godspeed You Black Emperor og Faust fristende ut? Put on your Headphone!

Lyden som kommer ut av øretelefonene skal i følge Ici D'Ailleurs hjemmeside være en post-rock fortolkning av en dialog uten ord mellom Can og Talk Talk. Om Headphone selv skrives det ikke annet enn at Jean-Michel Pires og Charles H. Garabed befinner seg i sentrum, godt hjulpet av en løst sammensatt gruppe som inkluderer Marc Sens (Bed, Kaspar Brötzman), Nicolas Courret (Eiffel) og Benoit Burello (Bed).

Dette dreier seg om en løs konstruksjon på flere måter: Innspillingene har skjedd sporadisk over en fireårsperiode og det har ikke vært noe klar kompassretning for musikkekspedisjonen på forhånd. Derfor har det kanskje vært lurt å holde tempoet såpass lavt som på disse 5 sporene. Work In Progress... er lyden av vagt talentfulle musikknerder som slabbedasker seg gjennom dagene, en etter en blir dagene etterhvert til uker og ukene etterhvert til år. Og etter fire år har det altså til slutt blitt mulig å klippe sammen nesten 38 minutter med post-rituell musikk inspirert av ei gammel Can-plate spilt av på feil hastighet. Blakke post-rock musikere spiller gjerne improvisert instrumental-karaoke til de få platene de eier (platene spilles av baklengs eller i feil tempo for nyskapelsens skyld). Tror dere jeg kødder? The End inkluderer faktisk noen sekunder av Alan's Psychedelic Breakfast, sjekk sjølv!

Til tross for dette så har faktisk Headphones uferdige arbeider en del for seg. De langsomme, småklønete improv-meditasjonene utstråler levende bilder vi kjenner fra fargeløse smale filmer i regi av Tarkovsky eller Menzel. Headphones ferd går langsomt, men de staker opp en ny vei fra post-rock fram til impresjonist-rock, en utpreget assossiativ musikk som setter lys og lyd på Carl Gustav Jungs nedstøvete arketyper mer enn på Claude Debussys sjøseilaser. På en forbausende måte klarer disse franskmennene å gripe fatt i det felles ubevisste, det ligger noe her og lurer, som det er vanskelig å få helt tak i.

Headphone har altså skapt et nisjeprodukt for de som vil bli med på en ferd som egentlig ikke ender noe sted og som gjør det kun for turens skyld!

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen