1349
Sodom
Venom

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Metal for murder

Som å bli torturert i raskt tempo i gledesfylt masochisme. Dette er musikk for folk som vil grave sin egen grav.

Tyrann er en norsk svartmetall-trio, og Shadows of Leng er deres debutskive. Den er innspilt i 2007, men først utgitt to år senere. La meg si det umiddelbart: Dette er temmelig ekstreme greier! Tyrann er musikalske black metal-fundamentalister. Det som Taliban er for islam, det som Matthew Hopkins er for demonologien, det som den spanske inkvisisjonen er for kristendommen - det samme er Tyrann for norsk black metal. Deres oppkok inneholder forgiftet smitte fra både thrash og speed metal, noe som tilfører musikken et høyst dødelig element av ekstremisme.

Shadows of Leng er som å bli torturert i raskt tempo i gledesfylt masochisme. Det er herlig å høre et band som tror så sterkt på det de gjør og som gjør det så godt. Draugluin på gitar og vokal gjør en aldeles utmerket jobb, spesielt er hans vokal tatt rett ut av varulv-genetikkens blodige stemmebånd og antageligvis ble denne plata kun innspilt ved hver fullmåne. Tyrann er som en rottweiler med rabies: farlig, intens og angripende. Samtidig glir trioen ofte ut i demonisk gjørme; hør for eksempel den absurde soloen i Hellridden.

I en genre som norsk svart metall som gjerne tar seg selv veldig høytidelig og er så ekstremt konform så tar Tyrann river opp de hellige graver, voldtar ethvert relikvie og pisser med forakt på alle falske minner som denne genren har, og er et vidunderlig paradoks: De er norsk svart metall så ekstremt i sitt uttrykk at de transcenderer selve genren. Den feberaktige og fortærende energien som gruppa legger for dagen (nei, sorry, natta) er usannsynlig, men sann. Låter som Soulburner, Grave Dreamer og Trial By Fire river opp sentralnervesystemet ditt som elektrisk piggtråd. Dette er musikk for folk som vil grave sin egen grav.

Kort sagt er Shadows of Leng en vanvittig bra plate. Tyrann tilhører mørket, natten, det svarte, det demoniske, det skitne og urene, det hedenske og det farlige. Metal for murder! En vidunderlig musikalsk opplevelse.