Demolition - Ryan Adams (2002)
Demolition - Ryan Adams (2002)
Rock'n'Roll - Ryan Adams (2003)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Jeg håper han kødder

Jeg forventer mer av Ryan Adams. Se på hva han har utrettet før, for svarte svingende!

"Love is hell" skulle egentlig være oppfølgeren til "Gold", men Lost Highway mente at plata var for krass og depressiv. Selskapet syntes i stedet at Ryan Adams burde lage "Gold 2". Hallo, har dere ikke hørt klassikeren "Heartbreaker"?! Ryan ga uansett etter for presset fra Lost Highway og kom opp med "Rock n roll". På en eller annen måte har han likevel klart å få ut sin kjærlighet fra helvete, i to deler, til og med.

Det beste jeg kan si om "Love is hell pt. 1", er at den er sterkere enn grumsete "Rock n roll". Det skal nødvendigvis ikke så mye til, men det kan du lese om et annet sted på disse sidene.

Problemet er ikke at sangene på ep'en er så forferdelig dårlige i seg selv. Men etter å ha hatt en ny runde med gamle storheter som "Call me on your way back home", "My winding wheel", "Dancing with the women at the bar", "16 days", "Oh my sweet Carolina", "Houses on the hill", "Everything I do", "Excuse me while I break my own heart", "Lo-fi Tennessee mountain angel", "Drank like a river", "Here's to the rest of the world" og "Reasons to lie", er jeg ikke overbevist om at de nye sangene er så veldig gode heller. Det er kanskje urettferdig å stille dem opp mot hverandre på den måten, men jeg forventer mer av Ryan Adams. Se på hva han har utrettet før, for svarte svingende! Jeg har ingen krav om at de nye sangene skal ligne på det han gjorde tidligere. Men jeg forlanger å bli beveget. Det er en menneskerett. Vi snakker tross alt om Ryan Adams.

Jeg skal innrømme at noen av sangene på "Love is hell pt. 1" kiler følelsene mine litt, men jeg savner en skikkelig forløsning. "Afraid not scared" er for eksempel en god låt. Det samme er "This house is not for sale". "Love is hell" lover godt på versene, men er drepende masende på refrenget. Ryan sin versjon av Noel Gallaghers "Wonderwall" blir derimot bare en øvelse i påtatt og kunstig overføleri. Jeg liker den mye bedre på en del tidlige liveopptak. Da ble sangen gjort med en stor dose humor og ironi. "The shadowlands" er en god ballade med en litt småporno gitarsolo mot slutten. "World war 24" smaker ganske godt. Det samme gjør "Avalanche".

Ingen av låtene på ep'en er dårlige, noen av dem er ganske gode, men alle er forglemmelige. Jeg synes dessuten at det er symptomatisk at en fantastisk sang som "Caterwaul" og en meget god låt som "Halloween" kun er inkludert som bonusspor på noen eksemplarer av denne utgivelsen.

Det virker som om Ryan Adams rett og slett ikke gidder for tida. Jeg tar meg selv i å håpe at han bare kødder. Jeg ser for meg at han vet at han kan bedre, men at han vil ha litt pusterom og senke forventningene til slike som meg, før han igjen gir ut sanger som slår lufta ut av alle som trodde han var "ferdig". I mellomtida har Ryan Adams det "gøy" mens han smiler lurt bak luggen.

Med tunga godt plantet i kinnet, som amerikanerne liker å si.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på pstereo.no,
der den fikk karakteren 6/10