The Soft Machine
Henry Cow
The Mahavishnu Orchestra

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Kompendium

Smakebiter fra alle Compendiums 10 utgivelser. Idealistene fikk ut mye snadder i løpet av sin korte levetid.

Plastic Strip fortsetter sitt utrettelige arbeid med å plukke fram obskuriteter fra norsk musikks glemte skattekott. Nå, Compendium Records, ytterligere beskrevet i undertittelen som "Norway's first progressive record store and label 1974-1977".

Det var ikke bare i punken at DIY-tanken stod sterkt, slik enkelte ynder å tro, idealister fantes også blant de som hadde tilhørighet i såkalt "avansert" musikk. Eksemplifisert her. Bakgrunnen for Compendium var tre karer i Oslo (Frode Holm, Gunnar Skogen, Jomar Johansen) med sans for progressiv musikk. I deres "programerklæring", gjengitt i omslaget, står det blant annet at hensikten med Compendium er "å gi utgi musikk som er av høy kvalitet og som springer ut ifra en ekte musikalsk innlevelse og ikke utifra ønsket om rask fortjeneste" og "å gi progressiv og avansert musikk en mulighet for å utvikle seg gjennom produksjon av plater". Trioen hadde dessuten et ønske om å spre norsk musikk ut i verden, gi artistene større økonomisk andel av platesalg og skyte eventuelt overskudd tilbake til artister og arrangører. Disse noble tanker var ikke overraskende lite forenlige med økonomiske realiteter, og Compendium fikk ingen lang levetid i norsk platebransje. Katalogen var heller ikke så fet, 10 utgivelser ga de ut, men kvaliteten er desto mer imponerende.

Lars Mørch Finborud i Plastic Strip arbeider ved Henie Onstad Kunstsenter i dag, og har revitalisert den musikalske satsningen der. Her vanket også herrene bak Compendium og fikk blant annet med seg konserten med The Soft Machine i 1971. De stod senere bak Henry Cows konsert på samme sted, og fikk tatt opptak av det som ble Compendiums første utgivelse. Kontakten med medlemmer i The Soft Machine etter konserten på HOK førte til at Compendium også fikk utgitt Hugh Hoppers Hoppertunitybox og Hopper/Dean/Tippett/Gallivans jazzskive Cruel But Fair.

I tillegg til kontakten med Canterbury-scenens toppnavn, utga Compendium album med britiske Mirage, flere album der Joe Gallivan og Charles Austin var involvert, og ikke minst et knippe spennende norske utgivelser. Karin Krog og Archie Shepps Hi-Fly, Saluki (med Freddy Dahl på gitar) og Blow Out (med bl.a Jon Eberson og Jon Christensen).

Katalogen til Compendium representeres her med én låt fra de ulike albumene, fra Krog/Shepps nydelige Steam til Henry Cows halvtimes løse improvisasjon, tatt opp 25. juli 1975 på Henie Onstad. Et illustrerende eksempel både på noe veldig tidstypisk og ganske så tidløst. Ikke alt har tålt tidens tann like godt, og det hviler en dunst av te og teak over denne samleren. For de av oss som liker slikt så er det selvsagt essensielt, og som dokumentasjon over en noe oversett scene i norsk musikkhistorie så er dette ikke minst en historisk viktig samling.

Nødvendig fakta, gode bakgrunnhistorier, blant annet ved Thomas Hylland Eriksen, og faksimiler fra samtiden gjør innleggsheftet interessant, selv om det skjemmes av altfor mange slurvete skrivefeil.

This Is Music Inc. - Krasnapolis

(Black Label)