Madrugada

Vidar Vang - Vidar Vang (2006)
Sleepless Songs - Vidar Vang (2010)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Norges neste store?

Det er vanskelig å si noe annet enn at Vidar Vang før eller siden vil komme til å ta steget opp blant de alle største her til lands.

For tre år siden, mer nøyaktig september 99, debuterte Vidar Vang med sitt band på Sinus i Bodø. Siden den gang har Vang holdt seg til Friemann, som består i hovedsak av barndomskamerater fra hjemstedet Bjerkvik i Nordland. Men det var først under by:Larm 01' i Tromsø at Vang og Friemann (som da het Soulmates) fikk sitt gjennombrudd. De ble kåret til Årets Nordnorske Band, samtidig som TV-stasjonen Metropol utropte dem til Årets Nykommer. Oppmerksomheten førte omsider til kontrakt med norsk-avdelingen hos EMI.

Det har tatt lang tid fra vi hørte om lovende Vang til hans debutplate endelig er et faktum. Dette forklarer han med at det tok tid før han fikk platekontrakt. I mellomtiden har han spilt en rekke konserter og gitt ut demoskiver på egen hånd.

I begynnelsen av sommeren i år kom den spennende smakebiten på hans debutalbum i form av en 4 spors EP "Under Six Strings" som viste hvilket talent han har å oppdrive og som ga store forventninger til skiva.

Og endelig er Vidar Vangs debutalbum "Rodeo" sluppet. Langspilleren er spilt inn i Notodden hos legendariske Steve Wold, som har jobbet med artister som Joni Mitchell, Grateful Dead og The Beach Boys. Sammen med Cato Salsa har han produsert en spennende skive. Vidar Vang har skrevet låter siden han var sytten, og det er en kunst han behersker meget bra. Han har en fantastisk stemme som ikke er helt ulik Neil Youngs. Plata blir faktisk bare bedre og bedre jo mer en hører på den. Og det er jo et meget godt tegn.

Vang nekter selv for at musikken hans er negativ og trist. Han mener at den heller ikke er positiv, men at den er bevisstgjørende. Han kaller musikken sin for Atlanterhavsrock. Og han har kanskje rett i det når han setter i gang med westerngitaren og munnspillet sitt. Det er noe amerikansk over det hele. Litt cowboy-aktig. Noe som blant annet kan høres på det siste sporet "From The Shadow Of Elvis" som visstnok skal være en oppsummering av hele plata.

Og det er jo kanskje ikke så rart når både han og flere av medlemmene i bandet er store Springsteen fans, noe som kan høres på radiohitten "Under Six Strings". Men det er også en rekke likheter med Neil Young når vi hører munnspillet går for fulle guffe. På sporet "Sweet Lovesong" kan det høres ut som om Vang har jobbet sammen med gutta i Madrugada. Det er en vakker sang hvor vi blir kjent med Vangs melankolske side. Det samme kan sies om sporet "Drugstore". Et annet spor som bør nevnes er "The Chapman Autograph" hvor Vang tar oss med på en fantastisk musikalsk tur med kassegitaren sin.

Vidar Vang ønsker å spille mest mulig for folk. Og det er nettopp dette ønsket han får oppfylt når han nå legger ut på en omfattende Norgesturne i oktober.