Fireside
Locomotives

Lavender - Thrush (2001)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Innovernys

En plate som prøver å ta pusten fra deg, men som aldri kommer i nærheten.

Trondheimsbaserte Thrush har spilt sammen i flere år nå, men fullengderen har latt vente på seg. Ah Choo plasserer seg glatt et sted hvor rocka pop gjelder. Og spør du meg, er det et rimelig risikabelt sted å befinne seg i dersom ikke alt stemmer. Dette gjelder jo i grunn det meste av musikk, men jeg mener at det er lettere å høres velbrukt ut når man beveger seg inn i dette landskapet.

Låtene på Ah Choo er generelt sett ikke av det sterkeste slaget, dessverre. Det faktum at vokalist Even Granås har en litt slitsom stemme, som absolutt burde vært kraftigere, hjelper ikke på. Høydepunktene er Cameron, It's Chemistry og Goodnight. Jeg har fundert litt på om det er tilfeldig, men dette er de tre låtene hvor Cadillacs Per Borten bidrar på gitar. Ellers så har Thrush en litt for lite særpreget sound, og det gjør at de kan høres ut som et hvilket som helst band. Mitt råd til Thrush vil være at de må prøve å være litt mer spenstige i låtskrivingen, noe de er nærmest i å klare på It's Chemistry. En annen ting som ville hjulpet, er om de hadde sluppet seg litt løs fra den tradisjonelle oppskriften og oppbyggingen på en låt, som følges litt for strengt på denne skiva.

Thrush er nok et band som har en del å gjøre før de er et band man virkelig kan regne med. Ah Choo inneholder ikke mange nok sterke låter til at det kan kalles et godt album. Stemmen til Granås er hakket for anstrengt til at det blir behagelig å høre på når han tar i. Men det er ikke bare negative ord å si om denne skiva heller. Noen ganger viser de at de klarer å lage trøkk på skikkelig vis, som på Cameron og Goodnight. Uten at resterende låter er direkte dårlige, er det rimelig anonyme låter som er glemt så snart de snurrer ferdig. Men dette er en debut, og Thrush kommer nok sikkert til å få flere sjanser til å vise hva de er gode for.