Trailer Bride
Waco Brothers

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Kosmiske country-tolkninger

Detroit-band leverer cover-versjoner av ABBA, Funkadelic og Slayer - med både sjarm og humor.

The Volebeats har blitt kalt "Amerikas beste band" av Ryan Adams. Godeste Adams overdriver vel en smule, men at Volebeats vet hva de driver med er det ingen tvil om.

Country Favorites er i hovedsak en samling av coverlåter, men inneholder også seks egenkomponerte spor. Noen av disse er teasere til den nye plata som blir sluppet en gang til høsten 2004. Det er ikke måte på hva bandet har bestemt seg for å jobbe med, vi får servert kosmiske country-versjoner av Serge Gainsbourg, Slayer, ABBA og Funkadelic! Kosmisk country burde vel forklare det meste, men jeg kan jo klarere det hele med at soundet til Volebeats høres ut som en blanding av den rufsete, steel gitar-drevne countryrocken The Byrds og Gram Parsons leverte på 60-70-tallet, men bland også tidlig Wilco, tidlig R.E.M. og surf-popen til Beach Boys (Pet Sounds) inn i miksen og man har soundet til Volebeats.

13th Floor Elevators' I Had to Tell You åpner plata, og en alt-country/americana fan føler seg umiddelbart hjemme. Neste ut er den egenkomponerte One I Love, som er en passe mørk psykedelisk countrylåt, og det som gjør låten er Jeff Oakes stemme. Oakes har en lys og klar stemme, av og til er den kanskje for lys til å passe hundre prosent perfekt til å synge tårevåte countrysanger med, men han klarer seg mer enn bra nok. One I Love er uansett et av de aller beste sporene på platen.

Det er duket for en god del moro når country-gutta fra Detroit covrer ABBA-hiten Knowing Me Knowing You, den passer perfekt i denne ikledningen! Oakes synger med en innlevelse man sjelden hører på en coverlåt, og det hele er så utradisjonelt gjort at jeg blir sittende og smile i skjegget, lenge etter at de er ferdige. Selv har jeg aldri vært noen ABBA-fan, men det stopper meg ikke fra å like denne twanga versjonen.

Det hele traver i vei i behagelig tempo, låtene blir krydret med mye twanga gitartoner, steel gitar og munnspill. Knowing Me Knowing You var uten tvil et temmelig friskt innslag, men at jeg skulle få høre en versjon av Slayers Die By the Sword forkledd som country hadde jeg ikke trodd. Kassegitar-rytmen som driver låten høres så rusten ut at jeg nesten må ha en stivkrampesprøyte. Jeg blir overrasket over hvor tøft Oakes synger her. På dette stadiet trenger platen uten tvil litt testosteron, og det får den også på Hamtrack Mama. På dette kuttet høres Oakes til tider ut som Hank Williams. Maggot Brain er et instrumentalt spor, komponert av Funkadelic, men jeg må innrømme at det engasjerer lite. Country Favorites ebber ut litt mot slutten, I'm Gonna Love You Just a Little More, Baby og Manon er greie låter, men for kjedelige. Dynamikken og spillegleden vi har hørt på så mange av de tidligere sporene er nesten borte.

Det trekker helt klart ned at ting blir kjedelig mot slutten, men det tar på ingen måte liv av platen. Her er det mye moro, og det hele er gjort av gode musikere. Hele prosjektet er stilistisk gjennomført, og det høres ut som låtene hører sammen. Volebeats fortjener på den annen side ikke tittelen som Amerikas beste band, men uansett så trives jeg med denne jukeboks-aktige utgivelsen.

William Hut - Versus the End of Fashion Park

(Banana Party)

Du verden så treffsikker han er i sin melodiførsel, denne vemodige vestlending.