Alexander Kowalski
Double X
Damon Wild

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Tysk pumpetechno

Kanzleramt kameratene samler sine tolvtommere og gir verden enda mer tranceinfluert klubbtechno.

Kanzleramt er et navn med relativt lange tradisjoner innen tysk techno. Opprinnelig var Kanzleramt en låttittel, og senere navnet på en kortlivet technopub drevet av Heiko Laux. Siden ble det også navnet på selskapet Laux dannet sammen med Johannes Heil, Patrick Lindsey og Anthony Rother for å gi ut egenprodusert elektronisk musikk. Etter ti år med utallige utgivelser, hovedsakelig trance, electro og techno, er Kanzleramt selvskreven på lista over viktige tyske bidragsytere til et mangfold innen elektronisk dansbar musikk. Med røtter i tidlig trance, og senere hardere og mer variert techno, er blandingen av disse stilene fortsatt dominerende på Kanzleramt 4. Denne samleren inneholder ti låter som ble utgitt som tolvtommere mellom januar og september i år, i tillegg til en ikke-utgitt bonus fra Dave Ellesmere.

Brorparten av bidragene ligger dypt plantet i hardt klubbland, med pumpende og ukompliserte rytmer, dominerende bassganger og gjerne et repeterende synthtema med bakgrunnsekko for å understreke den virkelige storklubbfeelingen. Utvilsomt noe for sene netter på fulle dansegulv nedover på kontinentet, selv om flere av sporene også fungerer i andre anledninger. Johannes Heils 20.000 Leagues Under the Skin skiller seg noe ut i denne sammenhengen, der den låner mesteparten av lydbildet fra techno à la Jeff Mills, bare avbrutt av noen gjennomgående tunge synthriff. Av andre bidrag som stikker seg ut er også den nesten koselige Heiko Laux-remixen av Diegos Me Fragments, som i uttrykk minner om tidlig trance og europeisk techno, med snille melodilinjer i en ufarlig atmosfære. I samme gate ligger Alexander Kowalskis Belo Horizonte, og Diego & Voco Dermans Refraction.

I det hele tatt ligger de fleste bidragene her i skjæringspunktet mellom trance og melodibasert klubb-techno. En del av materialet på denne samleren minner veldig om det man fikk servert av Superstition og Euphoria rundt 1993-94. På Kanzleramt 4 er dette lydbildet blitt videreutviklet og fått ispedd nyere rytmer og et mer moderne uttrykk. En del av sporene her er utvilsomt sterkt suggererende og engasjerende under optimale forhold; store klubber der brorparten av publikum vil la seg overvelde av ukomplisert klubbmusikk med pumpende rytmer og transbare synthriff.

Dersom man er tilbøyelig til å like klubborientert euro-techno med klare trance-referanser er plata slettes ikke verst. Men spesielt utfordrende eller spennende er den ikke.

Fleet Foxes - Fleet Foxes

(Sub Pop / Bella Union)