John Coltrane
Elvin Jones

Hela Sveriges Lilla Fästmö - The Torbjörn Zetterberg Hot Five (2002)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

På vei til noe fantastisk

Nostalgisk jazz med eksperimentelle innslag. Første forsøk fra TZH5.

"Save the world through good music, to be an alternative to some of the regular record labels and their attitude towards musicians." Torbjörn Zetteberg Hot Five (TZH5) nyter godt av målsetningene til plateselskapet Moserobie, og har gitt ut en plate uten tegn til kompromisser. Fokuset er lagt rundt postbop-sjangerens opprinnelse mot slutten av 50-tallet. De har altså omfavnet noen av jazzens historiske høydepunkter og framfører på en svært nostalgisk og tradisjonell måte. I 50-tallets Harlem, New York, oppstod en musikalsk filosofi kalt bebop gjennom Dizzy Gillespie og Charlie Parker. Art Blakey, Charles Mingus, John Coltrane og Elvin Jones er andre artister som har satt sitt individuelle preg på denne musikken som revolusjonerte jazzen. TZH5 har hentet mye inspirasjon herfra og har utviklet en beslektet stil i grenseland mellom postobop og hardbop i en litt mer modernisert utgave enn forgjengerne.

Denne selvtitulerte utgivelsen kom ut i året 2002, og er den første platen til TZH5. Senere har det kommet ut to plater der Förtjänar Mer Uppmärksamhet ble sluppet i vår.

Bassist Torbjørn Zetterberg er sjefen i bandet og han har med seg noen av Sveriges beste musikere. Spesielt bemerkelsesverdig er co-produsent og saksofonist Jonas Kullhammars bidrag til bandet. Han er høyst trolig en stor bidragsyter til dette moderniserte postbopsoundet. Det er med flere musikere fra øverste hylle her; Per "Texas" Johansson på saksofon og klarinett, Torbjørn Gulz på piano, og på trommer Daniel Fredriksson. Alle musikere er av høy kvalitet, og de kan lett kan høres i lydbildet selv om de fleste låtene er langsomme ballader med eksperimentelle innslag.

Platen starter på et elegant og sofistikert vis med Käften. Dette er en langsom ballade helt til den brister og forvandles til et kraftig storbandpreget kalas med smell og eksplosjoner. En spennende låt som viser sans for kreativitet og nyfikenhet. Et annet spor å legge merke til Familyfarm Blues. Som tittelen hinter til har dette noe med en bondegård å gjøre. Introen og et par andre avbrekk inne i låten innholder rare lyder som kan ligne lyder av gårdsdyr. En utrolig morsom låt med en Charles Mingus-preget storbandfølelse, og et av høydepunktene på plata.

Et annet høydepunkt er Slightly Grotesque; et fint driv, et nydelig tema og en fantastisk pianosolo, ja, alt hva en bra jazzlåt trenger.

Noe som trekker ned jevnt over er tilbakeholdenheten som preger plata. Det er dermed ikke sagt at en må være fristilt, overambisiøs eller nyskapende for å lage bra og kul musikk, men i Zetterbergs tilfelle kan det være at en del kreativitet ikke har kommet tydelig nok frem i forhold til deres kapasitet. For dette er et spennende band som har mye interessant å fortelle om jazz. Jeg savner en løssluppenhet og et mer selvstendig ambisiøst utrykk som kan gripe lytteren i en større grad. Torbjørn Zetterberg Hot five er åpenbart et engasjerende band verdt å holde øye med, med et uttrykk som uten tvil er på vei til å bli noe fantastisk.

Lydkvaliteten er litt skral og ganske tam over hele platen. Unntaket er saksofonene, som på den annen side ofte overdøver de andre instrumentene. Det er mulig at de har prøvd å gjenskape 50-tallet ved å lage en atmosfære som er mer tro til sjangeren. I lyset av deres gode og oppløftende intensjoner, og ikke minst de gode låtene, er det allikevel ok. For kvaliteten og lidenskapen til musikerne skinner igjennom, og fokuset blir raskt rettet mot musikken.