Ylvis
Kvinner på randen

De du kan + Noe nytt & noe rart - Trond-Viggo Torgersen (2007)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Neimen, Trond-Viggo da

Anmelderen viser en konservativ holdning til Trond-Viggos eksperimentering med klassiske barnesanger for voksne.

Trond-Viggo Torgersen er kjent som så mye forskjellig, også plateartist. På søtti- og åttitallet spilte han inn en god del låter som har betydd mye for flere generasjoner. Kombinasjonen av humor og alvor slo an i norske hjem, både på barnerom og på skjermen. Mange av de som var unge dengang platene kom ut synes fortsatt at Trond-Viggo er blant landets beste underholdere. Hans brede appell har utvilsomt vært hans styrke.

I forbindelse med nytt TV-program var han nok en gang i rampelyset, og bestemte seg for å holde konsert og gi ut plate med gammelt og nytt materiale. Her får man dermed gamle låter som Tenke sjæl, Hjalmar, Ikke b'yn med meg og nyere låter i samme pakke. Han ga ut ei fin samleskive for noen år siden hvor mange av de samme melodiene er med. Nå er de spilt inn på nytt, også med andre arrangementer. Hjelpen er hentet hos kjendiser som Kvinner På Randen, Ylvis og Linn Skåber.

Skiva starter med hittrioen Tenke sjæl, Slapp reggae og En kugutt fra Strømmen. De to første er innspilt i noe mer neddempede versjoner enn man er vant til, men endringene er ikke større enn at de er lette å godta. Den tredje er derimot tullet i stykker av liksom-morsom norskamerikansk aksent. Slik fortsetter det videre. Flere gamle kjenninger er endret noe, men sjelden til det bedre. I blant er det preget av en slags flinkisholdning hos arrangører og utøvere. Få av visene kler dette.

Danceutgaven av Hjalmar er sikkert morsom som revyinnslag eller lignende, men en plage å høre på. Hva som er gjort med Ikke b'yn med meg tør jeg ikke tenke på. En utrolig morsom låt er maltraktert på merkelig vis. I tillegg får man en lite morsom Kylie Minogue-parodi i Naken.

En del nyere melodier som Ari havner bare midt på treet. Mer alvorlige viser som Vuggevise og En venn er helt greie. Trond-Viggo har ingen eksepsjonell stemme og passer derfor best til de raskere og mer humørfylte låtene. Det kan bli litt mange rolige viser etter hverandre. Likevel er det jo fint å høre Puss, puss så får du en suss. Man blir jo sentimental av mindre.

Barnetimen For De Store er et lite vellykket prosjekt. Tullete sanger blir ikke morsommere av at man tuller mye med dem. Et og annet hyggelig gjenhør finnes jo, og noen av de jeg ikke kjente fra før var ganske søte. Likevel er jeg skuffa. Barnet i meg tålte tydeligvis ikke endringene som er gjort i noen kjære minner.